NIE SI PRIHLASENÝ!
Pre zadávanie komentárov sa musíš najskôr prihlásiť, alebo registrovať.
Forum:
Veľká Rača
26.01.2017 - 16:43
Dnes na Raci pocasie ako z katalogu. Napriek tomu ze celu noc bezalo zasnezovanie, po ranajsom zratrakovani drzali vsetky zjazdovky az do zaverecnaj. A to bolo v noci -5 a cez den len -2. Vsetky pisty boli perfektne upravene a tvrde. Az na hornu cast Pretekárskej, na ktorej je len prirodny sneh. Cakacie doby ziadne. Ludia rovnomerne rostruseni po celom stredisku. Doobeda trochu viac skolakov na kurzoch (vacsinov v skupinach, takze nezavadzali). Taketo vyborne podmienky Raca uz davno nezazila. Posledne roky to bolo len trapenie na umelom snehu. Co sa pitneho rezimu tyka, tak klasika. U Fera na Marguske a Jana na Dedovke "nemozte zle dopadnut". Ak vas prepadne hlad, istia to fantasticke desiatove polievky u Medveda. Jedinou slabinou je slavny Apreski bar. Boli sme tam od otvorenia asi 6-krat. Zakazdym si objedname tu istu kavu, vzdy vsak dostanem nieco ine. Uz som skusal objednavat presne podla nazvu z napoj.listka, ale stale to nepomaha. Dnes mi dokonca casnicky povedali ze stroj im aj tak robi len 2 druhy kavy, co je samozrejme blbost. Cely problem je len v personali, ktory si tam bez dohladu majtela robi co chce (majitelom je stredisko). Je to skoda, lebo kava je tam naozaj fantasticka
Dvojka je normálne zjazdná od vrchu( naposledy som to lyžoval v nedeľu). Šírka jednotky je však v hornej časti po zúženie veľmi veľká. Nebol by problém, ak by aj horná časť Košariská 2 aj nešla Veď stačí porovnať napr. šírku košarísk1 +košariská 2 napr. so Zverovkou, kde je 6tka, paralelne ešte aj poma, a ak sa nedá lyžovať čierna padák, čo sa napr. minulý rok ani moc nedalo, tak všetci zo 6tky idú úzkou zjazdovkou dole do lievika . A nič hrozné to neni. Nehovoriac o tom, že s ešíčkom by sa dalo, čo sa týka terénu a rozšírenia všeličo porobiť.
Na jednotke za esíčkom to bude na zabitie...už teraz tam býva v silnejšie dni plnka...hlavne veľa detí z lyžiarskych zájazdov, alebo rodičia s deťmi sa tam motá a štupluje sa to lebo majú strach to prejsť, nehovoriac o tom keď sa tam urobia kopy snehu...motajú sa po tej úzkej zvážnici dolu...tí čo vedia lepšie lyžovať si z nich potom robia slalomové tyče obrazne povedané...hrozí to tam úrazom, niektorí ľudia su hovada...
Po zvýšení kapacity síce lepší lyžiari pojdu na dvojku, ale tých slabších sa na jednotke nakopí ešte viac...v každom prípade do bude chcieť novú zjazdovku a dvojka musí byť funkčná už od vrchu popod bobovku...
Po zvýšení kapacity síce lepší lyžiari pojdu na dvojku, ale tých slabších sa na jednotke nakopí ešte viac...v každom prípade do bude chcieť novú zjazdovku a dvojka musí byť funkčná už od vrchu popod bobovku...
Fixna lanovka je uz minulost ak sa odmotuje z dedovky pojde do srotu alebo niekde pre treti svet kde sa pouzije urcite nie na racu.
Maximalna kapacita co sa da s novou 6tkou na Dedovke dosiahnut je 3000 /hodina - ale v realnej je 2800/hod. To aby aj zjazdovka stihala. Dnes je 2400/hod technicka a realna 2100-2200
Maximalna kapacita co sa da s novou 6tkou na Dedovke dosiahnut je 3000 /hodina - ale v realnej je 2800/hod. To aby aj zjazdovka stihala. Dnes je 2400/hod technicka a realna 2100-2200
Fixky ztrácejí kredit zejména když paralelně s nimi vedou odpojitelné lanovky. Pokud by tedy byla lanovka z Dedovky přesunuta na kdysi plánovanou sjezdovku Javorina či jinou novou trať, svoje lyžaře by si snad našla. Sám považuju jízdu na fixce s rozběhovým pásem (tzn. rychlostí >2,5 m/s), délkou do 1 km a slušným převýšením za ještě celkem snesitelnou.
Čo sa týka reinštalácie tej fixky niekde inde v stredisku, osobne sa k tomuto staviam skepticky, keďže dôvodom, prečo sa ide meniť LD na Dedovke je morálna zastaranosť. Dať ju na nejaký iný svah spôsobí len to, že na nej tak či tak nikto nebude chodiť, lebo všetci budú točiť šestky na Dedovke alebo Lalikoch. Detto Marguška. Iný prípad by bol, keby došlo pri presune zároveň k upgradu na odpojiteľnú s bublinami.
Vedle protažení Grúniku by se dala (zřejmě i papírově jednodušeji) zcivilizovat současná freeridová sjezdovka v trase lanovky. Bohužel žádná z těchto možných alternativ není vhodná pro začátečníky, kteří budou i nadále závislí na esíčku.
Ohledně přemístění fixky na hrebeň bych byl proti hlavně kvůli častým bočním větrům, které by její provoz mohly sabotovat.
Ohledně přemístění fixky na hrebeň bych byl proti hlavně kvůli častým bočním větrům, které by její provoz mohly sabotovat.
Môj názor je, že 6 sedačka na dedovke by určite nespôsobila preplnenie.Viacej krát som bol lyžovať pri plnej obsadenosti 4ky a zjazdovka Košariská 2 kapacitne zďaleka nebola vyťažená. Veď spomínané esíčko, je na jednej strane Košariská 1. Košariská 2 sú široké v podstate až po dojazd.(po priehradu)Naviac Grunik by tak či onak vyusťoval tam kde je dojazd Košariská 2. Konektor na ľaliky je pre niekoho nuda, ale napr. pre mňa ako rodiča s detmi je práve v tomto konektore veľká zábava. Neni problém ho vysnežiť, lebo je tam už inštalovené kvalitné asi automatické zasnežovanie. Konektor dáva veľký priestor pre výber tratí pre toho kto chce lyžovať a voziť sa rychlou sedačkou ľaliky. Či už kombinácia strmej, alebo pretekarskej, cez les(13-ku) na spodok tomanovej a konekor,alebo tomanová konektor, marguška konektor.Vyrúbanie hornej časti hrebeňa by asi spôsobilo zosilnenie vetra a vyfukovanie hrebeňa. Nižšie, niekde kde končí kotva by rozšírenie hrebeňa by asi nevadilo. lebo tam je hrebeň širší). Zásobník vody na výkonnejšie zasnežovanie by sa mohol vybudovať na ľalikoch v doline smerujúcej na Valangy.(kde ho myslím aj mali plán robiť ).Ale s tou 4kou s Dedovky by sa asi dalo niečo poriešiť napr. vymeniť ju za hrebeňovú kotvu (ktorá často kapacitne nestačí),ale skôr ako posúvať jú hore by malo oveľa väčší význam, dať jej údolnú stanicu nižšie možno až niekde do nižších partii širokej časti zjazdovky Košariská 1 v ľavo niekde v mietach toho bufetu povyše nad cestou od dedovky. 6tka by dokázala z dedovky rýchlejšie vyťiahnúť zospodu lyžiarov a takto umiesnená 4ka by zároveň odľahčila teda to esíčko, a pre slabších lyžiarov by vznikol dosť veľký priestor na pohodlné a dlhé lyžovanie. Vďaka takto umietnenej nástupnej stanice starej štvorky z dedovky by, slabší lyžiari nemuseli zakaždým zlyžovať esíčko, resp. prudšiu časť Košarisk 2 nad nádržou. A v prípade náporu by práve títo najslabší lyžiari lyžovali práve na starej štvorke a netlačili by sa na kotve.
@martintkr Nakoľko kapacita 4-sedačky na Dedovke je 2400 os/h, tak dvojnásobné zvýšenie za normálnych okolností ani nie je pri 6-sedačke možné, keďže tam je teoretická max. kapacita 3600.
Kapacita prípadnej 6-sedačky je ale čisto záležitosťou voľby investora. V Alpách je kopec šestiek s najrôznejšou kapacitou medzi 1800 a 3600... Kľudne by nová lanovka na Dedovke mohla ísť dokonca nižšie s kapacitou než terajšia, trebárs na 2000 osôb, čím by odľahčila obe zjazdovky i keď predĺžila čakacie doby v silných dňoch. Stratégiou TMR je ale eliminovať rady a prehustiť zjazdovky (pričom následne sa tlačí na ochranárov, aby povolili rozšírenie zjazdoviek - veď sú preplnené...), čiže nevidím to pravdepodobne. Jedine že by v tomto prípade zmenili stratégiu a Raču prezentovali ako stredisko, kde nie je na zjazdovkách plnka, čo by mohla byť v podstate konkurenčná výhoda rezortu... takúto zmenu paradigmy by som si vedel predstaviť, ale neočakávam ju :)
Kapacita prípadnej 6-sedačky je ale čisto záležitosťou voľby investora. V Alpách je kopec šestiek s najrôznejšou kapacitou medzi 1800 a 3600... Kľudne by nová lanovka na Dedovke mohla ísť dokonca nižšie s kapacitou než terajšia, trebárs na 2000 osôb, čím by odľahčila obe zjazdovky i keď predĺžila čakacie doby v silných dňoch. Stratégiou TMR je ale eliminovať rady a prehustiť zjazdovky (pričom následne sa tlačí na ochranárov, aby povolili rozšírenie zjazdoviek - veď sú preplnené...), čiže nevidím to pravdepodobne. Jedine že by v tomto prípade zmenili stratégiu a Raču prezentovali ako stredisko, kde nie je na zjazdovkách plnka, čo by mohla byť v podstate konkurenčná výhoda rezortu... takúto zmenu paradigmy by som si vedel predstaviť, ale neočakávam ju :)
jj, tá jednotka je fakt úzka od esíčka a zvýšenú kapacitu už nepohltí...pripájam sa za ten grúnik...čo sa týka zvýšenia ceny, ľudia to akceptujú ak uvidia, že fakt sa tam niečo hmatateľne posunulo vpred...
Dobrý deň pán Rataj, je to síce perfektný nápad, treba však zvážiť, či tie dve existujúce zjazdovky zvládnu 100 percentné zvýšenie kapacity. Predpokladám, že o asi 50% sa kapacita zvýši zrýchlením lanovky, a o druhých 50% sa kapacita zvýši tým, že zo 4 spravíte 6 prepravených na sedačke. Dojazd na jednotke to určite nezvládne. Myslím si, že rekonštrukcia lanovky by mala ísť ruka v ruke s 3. zjazdovkou na Grúniku s tým, že by bola potiahnutá až po priehradu.
Zvýšenie ceny ľudí určite neodradí. Práve naopak, nová lanovka by ich určite prilákala. Viď prípad Jasná.
V ďalšom bode by ste mohli uvažovať o použití starej štvorsedačky z Dedovky na hrebeň, čím by ste mohli Hrebeňovú predĺžiť až po Laliky. Hore sneh vydrží vždy dlhšie. A navyše by odpadlo zasnežovanie konektorov, ktoré aj tak nie sú vhodné na lyžovanie. Lanovka by mohla ísť po pravej strane od chaty AVC až hore po Laliky. Toľko môj nápad :-) Vytvorili by ste perfektnú a dlhú modrú zjazdovku. Stálo by to síce pár stromov, ale návštevnosť by bola zaručená. Pre mnohých slabších lyžiarov je aj Dedovka príliš náročná, zvlášť v esíčku.
Zvýšenie ceny ľudí určite neodradí. Práve naopak, nová lanovka by ich určite prilákala. Viď prípad Jasná.
V ďalšom bode by ste mohli uvažovať o použití starej štvorsedačky z Dedovky na hrebeň, čím by ste mohli Hrebeňovú predĺžiť až po Laliky. Hore sneh vydrží vždy dlhšie. A navyše by odpadlo zasnežovanie konektorov, ktoré aj tak nie sú vhodné na lyžovanie. Lanovka by mohla ísť po pravej strane od chaty AVC až hore po Laliky. Toľko môj nápad :-) Vytvorili by ste perfektnú a dlhú modrú zjazdovku. Stálo by to síce pár stromov, ale návštevnosť by bola zaručená. Pre mnohých slabších lyžiarov je aj Dedovka príliš náročná, zvlášť v esíčku.
Dnes som to bol omrknut za chodu. A ta Raca je naozaj brutalne dobra. Ked tam vyjde cas tak nic tomu nechyba akurat ta lanovka Dedovka.
Vidim to na novu šestsedacku s bublinou odpojitelnu, vyhrievanu! Namiesto starej stvorky.
Zniesli by ste aj zvysenie ceny ? Keby bola uz dalsi sezonu? Na povedzme 29€ denny listok.
Samozrejme aj kompletizacia zasnežka nech to ide ci snezi alebo nesnezi.
Vidim to na novu šestsedacku s bublinou odpojitelnu, vyhrievanu! Namiesto starej stvorky.
Zniesli by ste aj zvysenie ceny ? Keby bola uz dalsi sezonu? Na povedzme 29€ denny listok.
Samozrejme aj kompletizacia zasnežka nech to ide ci snezi alebo nesnezi.
Myslím, že Rača potrebuje ako soľ dobudovať zasnežovanie do takého stavu, ako je na dedovke, konektore ľaliky a marguške 2 + spodnonej časti pretekarskej do celého strediska. Hlavne tomanová si to zaslúži. A ako bonus rychlejšiu 6tku na dedovku,ktorá by prilákala množštvo ľudí( večerné lyžovanie by táto nová sedačka posunula jednoznačne na najlepšie na slovensku ).To sú podľa mňa najväčšie slabiny ( negatíva ) strediska. Ďalšie zjazdovky sú asi zbytočné. Ten megalomanský projekt stroskotal podľa mňa vysokej rizikovosti investície vzhľadom k nadmorskej výške a globálnemu otepľovaniu. Možno keby bolo celé stredisko o 500 metrov vyššie už by to bolo vybudované. Čo sa týka dopravy bude to len lepšie z J a JZ slovenska sa čoskoro bude obchádzať celá Žilina. A minulý týžden sa začalo stavať napojenie aj z Poľska.(obchvať Čadce).
Souhlasím, že projekt gondola je trochu přehnaný, hlavně ta pětitá horní stanice by byl celkem masakr. Nicméně návštěvnost měla svého času Rača obrovskou, tady bych celkem viděl potenciál, a dálnice do Polska je ve výstavbě. V přilehlé části Polska nemá Rača kromě Szczyrku konkurenci. Nemuselo by se postavit vše, ale napojení kabinkou na velké parkoviště přímo v Oščadnici by vyřešilo vleklé problémy s nedostatkem vhodných parkovacích ploch. Co se týče ochrany přírody, severní svah Dedové až po Oščadnici je skoro celý vykácený, podobně tak i četné další svahy v okolí.
Nebylo by dost vody na vysněžení tolika sjezdovek. Patrně by ani nebylo dost klientů, aby to "uživili". Dopravní situace přes Kysuce je špatná, hlavně severní směr, který by byl klíčový pro dopravu ze severu z Polska a ČR. Asi by to ani neprošlo přes EIA (Narura 2000, ptačí území).
A za těch odhadovaných 1,5 miliardy Sk= 50 miliónů Eur nevím jestli by se to zvládlo postavit ...
Podle mého názoru příliš megalomanský projekt.
A za těch odhadovaných 1,5 miliardy Sk= 50 miliónů Eur nevím jestli by se to zvládlo postavit ...
Podle mého názoru příliš megalomanský projekt.
Jak velká mohla Veľká Rača být...
http://ol.blog.sk/detail.html?a=92f688d6943c4f917c...
http://ol.blog.sk/detail.html?a=92f688d6943c4f917c...
To zakezi od vela veci. Aka velka kopa je nasnezena aka je vlhka a zamozrejme od mikroklimy v stredisku.
Cele je to veda
Cele je to veda
aha! takze to nie je beznou sucastou techniky zasnezovania, ako ma tu niekto poucoval, ale je to zavisle na klimatickych podmienkach danej oblasti. fajn, zase som o nieco mudrejsi
Na raci sa kopy rozhrnaju hned a lad sa aj tak nerobi.
Iny krajniny mrav !!
Tiez zlavy zistim ....
Iny krajniny mrav !!
Tiez zlavy zistim ....
Kopy na Raci som nikdy nepostrehol. Jedine v novembri, ked zacinaju zasnezovat. Kopy snehu vidim iba pri dojazde na Dedovke alebo pri kotve, aby mali na jar z coho dohadzovat. Inak sa zjazdovky ratrakuju kazdy den pred vecernym lyzovanim, takisto po vecernom, a ak snezi alebo je pustene zasnezovanie, tak aj rano. Samozreme po ranajsom ratrakovani zjazdovka az tak dobre nepremrzne. Zalezi od viacerych faktorov. Samotnou teplotou to urcite nebude. Niekedy v noci mrzne a zjazdovka je o desiatej aj tak rozjazdena. Inokedy je plus dva a pista drzi as do zaverecnej (ako tento tyzden). Mozno to bude len tou "suchsou" kysuckou vodou :-)
Pridavam este dnesny postreh z bufetu: Ceski turisti si objednavali listky cez polsky zlavovy portal. Tie totiz na rozdiel od slovenskych platia aj cez vikend. Slovaci si musia cez vikend priplatit!!!
Pridavam este dnesny postreh z bufetu: Ceski turisti si objednavali listky cez polsky zlavovy portal. Tie totiz na rozdiel od slovenskych platia aj cez vikend. Slovaci si musia cez vikend priplatit!!!
@MatoNR, VR su KYSUCE a o Kysucanoch sa vravia vtipy ako o Zahorakoch, skratka je to iny svet, tam je aj voda ina., taka suchsia asi , nema sa co odvodnovat ;-) Inak Kysuce su uzasne miesto ci uz v lete alebo v zime. Tam su zimy naozaj zimy, kde pred dvorom mate odhazdane 2 metrove kopy snehu.
super info z race, nech to vyjde!
a zaujimave, ze v raci po nocnom technickom zasnezovani nemuseli cakat na odstatie a "odvodnenie" kop a hned ich mohli zratrakovat a este aj ranne zratrakovanie bez nasledneho premrznutia postacovalo na to, aby dane zjazdovky drzali az do zaverecnej....
a zaujimave, ze v raci po nocnom technickom zasnezovani nemuseli cakat na odstatie a "odvodnenie" kop a hned ich mohli zratrakovat a este aj ranne zratrakovanie bez nasledneho premrznutia postacovalo na to, aby dane zjazdovky drzali az do zaverecnej....
@martintkr
tak som to aj myslel... ツ
to prekríženie bobovky by nemusel byť veľký technický problém...zakopať dojazd bobovky (cca 50m) pod zjazdovku...
tak som to aj myslel... ツ
to prekríženie bobovky by nemusel byť veľký technický problém...zakopať dojazd bobovky (cca 50m) pod zjazdovku...
to: fofo3
Ak by sa Grunik predlzil az k priehrade bol by mozno adeptom na Alfu z dedovky.
Len vyriesit to krizenie bobovky dole.
Ak by sa Grunik predlzil az k priehrade bol by mozno adeptom na Alfu z dedovky.
Len vyriesit to krizenie bobovky dole.
Tak to by bola pre Racu velmi dobra sprava, ale je to este velmi daleka buducnost.
teším sa rača dostáva zase šťavu...takéto čítam rád, palec hore...ja stále verím že Grúnik vstane z mrtvych...
no nerealne to nie je s tou lanovkou! Stale zvazujeme, ale skor to pocka o rok tam na Dedovku pojde nova 6tka (Leittner alebo doplik- kto da lepsiu cenu) a stara sa repasuje a spravi sa nova trasa niekde podla toho co je povolene v uzemnom plane. Na 70% az tu dalšiu sezonu!
Nejake šumy tu síce sú ale na novú sedačku by som to nevidel. :-(
Raču mám síce ďaleko, ale ako tak čítam, tak sa tam asi túto sezónu vyberiem :)
NIE SI PRIHLÁSENÝ!
Pre zadávanie príspevkov, alebo komentárov sa musíš najskôr prihlásiť, alebo zaregistrovať.Nacitavam...