NIE SI PRIHLASENÝ!
Pre zadávanie komentárov sa musíš najskôr prihlásiť, alebo registrovať.
Forum:
Tatranská Lomnica
05.02.2018 - 08:41
Štefan Rimaj, Pravda 05.02.2018 05:00
06-parkovanie-4x
Problém s nedostatkom parkovacích miest je vo Vysokých Tatrách z roka na rok vypuklejší. Autor: Štefan Rimaj, Pravda
Tisíc až dvetisíc nových parkovacích miest by malo v našich veľhorách pribudnúť v najbližších rokoch.
Týka sa to najmä turisticky najvyhľadávanejších lokalít v správe mesta Vysoké Tatry, ktorými sú Starý Smokovec a Tatranská Lomnica. Radnica vo Vysokých Tatrách pracuje na pláne vynovenej infraštruktúry, momentálne sa robí analýza súčasného stavu.
Čoraz horšie
Problém s nedostatkom parkovacích miest je vo Vysokých Tatrách z roka na rok vypuklejší. Smeruje sem čoraz viac turistov, nielen zahraničných, ale aj domácich. Na takúto záťaž nie sú Tatry stavané.
„Keď v roku 1947 získali Vysoké Tatry po zlúčení všetkých pätnástich tatranských osád štatút mesta, bola u nás infraštruktúra postačujúca. Vrátane dopravy,“ hovorí primátor Vysokých Tatier Ján Mokoš. Rozvoj turistického ruchu podľa neho veľa zmenil a Tatry čoraz častejšie zažívajú problém kolabujúcej dopravy.
Podľa štatistík Oblastnej organizácie cestovného ruchu (OOCR) Vysoké Tatry navštívilo za prvých šesť mesiacov minulého roku región Vysoké Tatry takmer 232-tisíc turistov. Jej výkonná riaditeľka Veronika Littvová vysvetlila, že pod týmto regiónom sa myslí nielen mesto Vysoké Tatry, ale aj Poprad a obec Štrba. V samotnom meste Vysoké Tatry evidovali v tomto období vyše 132-tisíc turistov.
Najhoršie počas sviatkov a víkendov
Vedúca oddelenia regionálnej politiky na Mestskom úrade vo Vysokých Tatrách Darina Žembová spresnila, že ľudí sem láka turistika, obľúbené sú tiež vysokohorské chaty a Belianska jaskyňa. „Vyhľadávané sú aj rôzne športové a kultúrne podujatia, napr. Tatry v pohybe, Tatry Ice Master, Tatranský ľadový dóm, Medvedie dni, Tatranské kultúrne dni alebo Tatranské Vianoce,“ zdôraznila Žembová. Počas takýchto akcií a rovnako cez prázdniny, najmä zimné, je tu plno.
„My ako mesto tu máme dve parkoviská a tiež cestu, kde sa dá parkovať pozdĺžne. Spolu je k dispozícii asi štyristo parkovacích miest. Sú tu ešte aj súkromné parkoviská pri hoteloch, no celková kapacita miest na parkovanie je aj tak nedostačujúca,“ zdôraznil prednosta radnice Eugen Knotek.
Najhoršia je situácia počas sviatkov a víkendov. Parkovacie miesta sú plné a ďalšie autá, ktoré prichádzajú, len krúžia ulicami a blokujú sa navzájom. „Vtedy je tu naozaj jeden veľký chaos. Doslova auto na aute,“ potvrdzuje vyberač parkovného na súkromnom parkovisku za hotelom Grand. Knotek dopĺňa, že kým v minulosti bývali dopravné kolapsy vo Vysokých Tatrách len ojedinele, v súčasnosti už hrozia takmer každý víkend, počas prázdnin či predĺžených víkendov a sviatkov.
Smart City
„Riešenie je iba jedno. Postaviť nové parkoviská a dopravu vo Vysokých Tatrách riešiť systémovo. V súčasnosti sa v spolupráci so Žilinskou univerzitou, Fakultou prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, pracuje na analýze súčasnej dopravnej situácie vo Vysokých Tatrách. V priebehu zimnej i letnej sezóny bude zmapovaná a analyzovaná dopravná záťaž a potom by sme chceli problematiku reálne začať riešiť. Analýza by mala byť hotová do konca tohto kalendárneho roka,“ odhadol Knotek.
Celý nový systém dopravy by mal byť riešený ako Smart City, pomocou najmodernejších sofistikovaných technológií. Podľa Knoteka by chceli prestavať a zmodernizovať existujúce parkoviská, kde by mohli vzniknúť podzemné či nadzemné garáže. Zámerom je najmä vytvoriť záchytné parkoviská ešte pred vjazdom do mesta, z ktorých by turistov v pravidelných intervaloch vozili do Tatier autobusy či iné dopravné prostriedky.
„V meste by sme chceli mať aj technológie, ktoré by zachytávali a sčítavali nielen počet áut, ale aj chodcov, aby sme v reálnom čase vedeli povedať, koľko je u nás návštevníkov,“ pokračuje ďalej prednosta. Podľa neho by v najbližších rokoch najmä v Starom Smokovci a Tatranskej Lomnici mohlo pribudnúť 1 000 až 2 000 nových parkovacích miest.
Knotek mieni, že do budúcna musia počítať ešte s vyššou návštevnosťou veľhôr. „Po dokončení celého diaľničného úseku medzi Bratislavou a Košicami sa bude dať dostať zo slovenskej metropoly do Vysokých Tatier autom za tri hodiny. Predpokladáme, že potom bude ľudí zo západného Slovenska, ktorí sa rozhodnú stráviť víkend vo Vysokých Tatrách, ešte pribúdať,“ myslí si Knotek.
Pri výstavbe nového moderného systému parkovania Tatranci počítajú s investormi. Kým sa budú môcť pustiť do práce, musia vyriešiť problém, a tým je nedostatok vlastných pozemkov. Tu budú podľa Knoteka potrebovať ústretovosť štátu. Pozemky na účely dopravy si budú chcieť od štátu, ktorý ich vlastní, vziať do prenájmu alebo správy, v krajnom prípade odkúpiť. <PE>
06-parkovanie-4x
Problém s nedostatkom parkovacích miest je vo Vysokých Tatrách z roka na rok vypuklejší. Autor: Štefan Rimaj, Pravda
Tisíc až dvetisíc nových parkovacích miest by malo v našich veľhorách pribudnúť v najbližších rokoch.
Týka sa to najmä turisticky najvyhľadávanejších lokalít v správe mesta Vysoké Tatry, ktorými sú Starý Smokovec a Tatranská Lomnica. Radnica vo Vysokých Tatrách pracuje na pláne vynovenej infraštruktúry, momentálne sa robí analýza súčasného stavu.
Čoraz horšie
Problém s nedostatkom parkovacích miest je vo Vysokých Tatrách z roka na rok vypuklejší. Smeruje sem čoraz viac turistov, nielen zahraničných, ale aj domácich. Na takúto záťaž nie sú Tatry stavané.
„Keď v roku 1947 získali Vysoké Tatry po zlúčení všetkých pätnástich tatranských osád štatút mesta, bola u nás infraštruktúra postačujúca. Vrátane dopravy,“ hovorí primátor Vysokých Tatier Ján Mokoš. Rozvoj turistického ruchu podľa neho veľa zmenil a Tatry čoraz častejšie zažívajú problém kolabujúcej dopravy.
Podľa štatistík Oblastnej organizácie cestovného ruchu (OOCR) Vysoké Tatry navštívilo za prvých šesť mesiacov minulého roku región Vysoké Tatry takmer 232-tisíc turistov. Jej výkonná riaditeľka Veronika Littvová vysvetlila, že pod týmto regiónom sa myslí nielen mesto Vysoké Tatry, ale aj Poprad a obec Štrba. V samotnom meste Vysoké Tatry evidovali v tomto období vyše 132-tisíc turistov.
Najhoršie počas sviatkov a víkendov
Vedúca oddelenia regionálnej politiky na Mestskom úrade vo Vysokých Tatrách Darina Žembová spresnila, že ľudí sem láka turistika, obľúbené sú tiež vysokohorské chaty a Belianska jaskyňa. „Vyhľadávané sú aj rôzne športové a kultúrne podujatia, napr. Tatry v pohybe, Tatry Ice Master, Tatranský ľadový dóm, Medvedie dni, Tatranské kultúrne dni alebo Tatranské Vianoce,“ zdôraznila Žembová. Počas takýchto akcií a rovnako cez prázdniny, najmä zimné, je tu plno.
„My ako mesto tu máme dve parkoviská a tiež cestu, kde sa dá parkovať pozdĺžne. Spolu je k dispozícii asi štyristo parkovacích miest. Sú tu ešte aj súkromné parkoviská pri hoteloch, no celková kapacita miest na parkovanie je aj tak nedostačujúca,“ zdôraznil prednosta radnice Eugen Knotek.
Najhoršia je situácia počas sviatkov a víkendov. Parkovacie miesta sú plné a ďalšie autá, ktoré prichádzajú, len krúžia ulicami a blokujú sa navzájom. „Vtedy je tu naozaj jeden veľký chaos. Doslova auto na aute,“ potvrdzuje vyberač parkovného na súkromnom parkovisku za hotelom Grand. Knotek dopĺňa, že kým v minulosti bývali dopravné kolapsy vo Vysokých Tatrách len ojedinele, v súčasnosti už hrozia takmer každý víkend, počas prázdnin či predĺžených víkendov a sviatkov.
Smart City
„Riešenie je iba jedno. Postaviť nové parkoviská a dopravu vo Vysokých Tatrách riešiť systémovo. V súčasnosti sa v spolupráci so Žilinskou univerzitou, Fakultou prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, pracuje na analýze súčasnej dopravnej situácie vo Vysokých Tatrách. V priebehu zimnej i letnej sezóny bude zmapovaná a analyzovaná dopravná záťaž a potom by sme chceli problematiku reálne začať riešiť. Analýza by mala byť hotová do konca tohto kalendárneho roka,“ odhadol Knotek.
Celý nový systém dopravy by mal byť riešený ako Smart City, pomocou najmodernejších sofistikovaných technológií. Podľa Knoteka by chceli prestavať a zmodernizovať existujúce parkoviská, kde by mohli vzniknúť podzemné či nadzemné garáže. Zámerom je najmä vytvoriť záchytné parkoviská ešte pred vjazdom do mesta, z ktorých by turistov v pravidelných intervaloch vozili do Tatier autobusy či iné dopravné prostriedky.
„V meste by sme chceli mať aj technológie, ktoré by zachytávali a sčítavali nielen počet áut, ale aj chodcov, aby sme v reálnom čase vedeli povedať, koľko je u nás návštevníkov,“ pokračuje ďalej prednosta. Podľa neho by v najbližších rokoch najmä v Starom Smokovci a Tatranskej Lomnici mohlo pribudnúť 1 000 až 2 000 nových parkovacích miest.
Knotek mieni, že do budúcna musia počítať ešte s vyššou návštevnosťou veľhôr. „Po dokončení celého diaľničného úseku medzi Bratislavou a Košicami sa bude dať dostať zo slovenskej metropoly do Vysokých Tatier autom za tri hodiny. Predpokladáme, že potom bude ľudí zo západného Slovenska, ktorí sa rozhodnú stráviť víkend vo Vysokých Tatrách, ešte pribúdať,“ myslí si Knotek.
Pri výstavbe nového moderného systému parkovania Tatranci počítajú s investormi. Kým sa budú môcť pustiť do práce, musia vyriešiť problém, a tým je nedostatok vlastných pozemkov. Tu budú podľa Knoteka potrebovať ústretovosť štátu. Pozemky na účely dopravy si budú chcieť od štátu, ktorý ich vlastní, vziať do prenájmu alebo správy, v krajnom prípade odkúpiť. <PE>
Premiestniť dotovanych baníkov z hornej Nitry do Tatier stavať tunel...tých 100 mil. € ročne mi príde pekný budget na tunel zakopané-Tatry ved aj hranol vravel ze cestovný ruch by mohol nahradiť priemysel - moze sa realizovať
No nadsenie bolo lebo sa to vsetko robilo pre ludi a takyto velky projekt bolo nieco vynimocne. Dnes je priorita na velkych projektoch nakradnut vid. doprava, zdravotnictvo, skolstvo, odpady... Dnes sa ludia dokazu nadchnut len proti niecomu.
Tunel je pekny fanprojekt, verejna doprava je uz v koncoch, co sme mali to sa znicilo. Ludia su uz zvyknuti na autostandard a aj ked je to cesta do pekla uz nebude vola to zmenit. Ale s nadsenim nepocitam, lebo bezni ludia to budu brat ako dalsi "tunel".
Zaujimava bola predpokladana doba vystavby, dnes by to trvalo min. 20 rokov.
Tunel je pekny fanprojekt, verejna doprava je uz v koncoch, co sme mali to sa znicilo. Ludia su uz zvyknuti na autostandard a aj ked je to cesta do pekla uz nebude vola to zmenit. Ale s nadsenim nepocitam, lebo bezni ludia to budu brat ako dalsi "tunel".
Zaujimava bola predpokladana doba vystavby, dnes by to trvalo min. 20 rokov.
Hej hej , teraz by to asi bolo tak ze by vydalo TMR nejake dlhopisy alebo akcie ludia by si kupili akcie a TMR by za to postavilo Alweg. Juj to by bolo nadavok a mudrych reci a odporu proti TMR.
Keby sme sa zase skladali statu na na Alweg teraz juj tak to by dopadlo.
Ja si ale nemyslim ze TEZka sa bude nejak zasadne opravovat a riesit to uz je skor atrakcia ako dopravny prostriedok. Skor raz a vidim to tak o 20 rokov najskor bude priestor na tunel medzi Strbskym plesom a Zakopanym.
Normalne ma to tak nadchyna ze chcem pripravit a osobne zaplatit nejaku normalnu studiu na to s geologickymi podkladmi. Nic komplikovane a urobit na to nejaku neziskovku , nadaciu, ale nieco take co bude tak postupne pomalicky s nie velkymi peniazmi tento projekt zivit a propagovat
Skusit vytvorit to nadsenie tak ako alweg...
Keby sme sa zase skladali statu na na Alweg teraz juj tak to by dopadlo.
Ja si ale nemyslim ze TEZka sa bude nejak zasadne opravovat a riesit to uz je skor atrakcia ako dopravny prostriedok. Skor raz a vidim to tak o 20 rokov najskor bude priestor na tunel medzi Strbskym plesom a Zakopanym.
Normalne ma to tak nadchyna ze chcem pripravit a osobne zaplatit nejaku normalnu studiu na to s geologickymi podkladmi. Nic komplikovane a urobit na to nejaku neziskovku , nadaciu, ale nieco take co bude tak postupne pomalicky s nie velkymi peniazmi tento projekt zivit a propagovat
Skusit vytvorit to nadsenie tak ako alweg...
zaujimave sledovat ten entuziasmus vtedajsieho obyvatelstva. Povedzme, zeby sa myslienka Alwegu oprasila. Namiesto zbierky by TMR stavbu prefinacovalo. Ake by boli reakcie resp. protesty obyvatelstva, resp. studentov v dnesnej dobe? Osobne na to nechcem pomysliet...
Uz pred 50 rokmi boli megalomanske napady. Ale rozsirovanie takehoto nadzemneho systemu by bolo asi jednoduchsie.
https://myliptov.sme.sk/c/20757598/alweg-bola-sanc... (clanok zamknuty).
Ale uz to tu kedysi bolo https://www.vtedy.sk/alweg-vysoke-tatry-zbierka-do...
https://myliptov.sme.sk/c/20757598/alweg-bola-sanc... (clanok zamknuty).
Ale uz to tu kedysi bolo https://www.vtedy.sk/alweg-vysoke-tatry-zbierka-do...
Myslim ze TEZka jeden krat za hodinu je dost malo aj ked chapem ze nechcu aby chodila poloprazdna kazdych pat minut. Na Slovensku je to tak ze vsetci by isli autom aj na Wc keby sa to dalo
jednoznacne obmedzenie dopravy smerom hore za clo, posledne roky to je katastrofa poctom aut, ktomu este vlete parkovanie na strbskom v bezeckom arealy (to ma na svedomi ale asi strba), zefektivnenie TEZky a zubacky s parkingom na urcitych nastupnych bodoch.. ked sa vymysli a zavedie nejaky normalny system, ludia ho budu pouzivat.. lanovkou medzi lomnicou a smokovcom sme sa tu tiez parkrat zaoberali (dufam ze zbytocne)..
ja si nemyslim ze lanovka medzi smokovcom a lomnicou problem s parkovanim vyriesi...
preco by mala? Akurat co ludi pribudne a skolabuje nielen lomnica ale aj smokovec...
urcite to experti maju vypocitane kolko aut prichadza z podhoria a kolko medzi ubytovanimi v TL a Smokovci... skor ako sa toto v tatrach vyriesi budeme vsetci jazdit na elektrickych autach... ja som za Maut, nech jednodnovi turisti platia za vjazd poplatky alebo odparkuju dole a idu hore ekologickou dopravou. Tak sa aspon zcasti znevihodni lacne dumpingove ubytovanie v podhori...
preco by mala? Akurat co ludi pribudne a skolabuje nielen lomnica ale aj smokovec...
urcite to experti maju vypocitane kolko aut prichadza z podhoria a kolko medzi ubytovanimi v TL a Smokovci... skor ako sa toto v tatrach vyriesi budeme vsetci jazdit na elektrickych autach... ja som za Maut, nech jednodnovi turisti platia za vjazd poplatky alebo odparkuju dole a idu hore ekologickou dopravou. Tak sa aspon zcasti znevihodni lacne dumpingove ubytovanie v podhori...
ja som za Lanovku, este nech sa o tom presvedci mesto
jasne - idu zase objavovat teplu vodu. Nieco ako P+R este neobjavili ani v Bratislave, kde to vo VT? Rozbehat TEZ-ku aby jazdila castejsie, alebo postavit nedajboze novu nosnu lanovku by bolo zase iba klcovanie lesov. Radsej nech buduju nadzemne parkoviska.
NIE SI PRIHLÁSENÝ!
Pre zadávanie príspevkov, alebo komentárov sa musíš najskôr prihlásiť, alebo zaregistrovať.Nacitavam...