NIE SI PRIHLASENÝ!
Pre zadávanie komentárov sa musíš najskôr prihlásiť, alebo registrovať.
Forum:
Minulosť naších stredísk
01.10.2019 - 06:08
https://mybystrica.sme.sk/c/22224568/kedysi-jedno-...
Pozn. : članok na SME je zamknuty,mne kedže mám predplatne sa link na članok otvorí komplet,predpokladám ,že tým pádom aj ostatným
„Naša lanovka bola jednomiestna. Mali ju nahradiť viacmiestnou a s vyššou prepravnou kapacitou. No ja som presvedčený, že celé to neskončilo iba na majetkových vzťahoch a financiách. Určite aj na tom, že jeden z dobre známych bratislavských podnikateľov, ktorý v tom čase rozbiehal aktivity v lyžiarskom stredisku Donovaly, nechcel mať tak blízko silnú konkurenciu. No na druhej strane, keby mala dnes Turecká byť po architektonickej stránke taká škaredá ako Donovaly, tak sa možno aj dobre stalo,“ dodal.
P.S. Pardon,to viete rano je človek prispaty, až teraz som si všimol,že už tu predo mnou Milan Micat zavesil tento link....príspevky som už dlhšie nečital
Pozn. : članok na SME je zamknuty,mne kedže mám predplatne sa link na članok otvorí komplet,predpokladám ,že tým pádom aj ostatným
„Naša lanovka bola jednomiestna. Mali ju nahradiť viacmiestnou a s vyššou prepravnou kapacitou. No ja som presvedčený, že celé to neskončilo iba na majetkových vzťahoch a financiách. Určite aj na tom, že jeden z dobre známych bratislavských podnikateľov, ktorý v tom čase rozbiehal aktivity v lyžiarskom stredisku Donovaly, nechcel mať tak blízko silnú konkurenciu. No na druhej strane, keby mala dnes Turecká byť po architektonickej stránke taká škaredá ako Donovaly, tak sa možno aj dobre stalo,“ dodal.
P.S. Pardon,to viete rano je človek prispaty, až teraz som si všimol,že už tu predo mnou Milan Micat zavesil tento link....príspevky som už dlhšie nečital
2 Skier: Clanok sa ti otvori lebo si na sme prihlaseny (aj ked stranku zatvoris, cookies si ta zapamata). Ostatnym to samozrejme nejde. Skus sa na sme odhlasit a potom klikni.
dzowo3 asi nemáš pravdu nakolko ked som si cez mobil navolil skiforum.sk a rozroloval moj príspevok,klikol na SME link tak sa mi rozbalil kompletny text članku..dtto u Milana...tak asi takí hlúpi v tom SME predsa len sú..:)..
ale o inom..aj aj preto prikladam IBA link..:)
https://www.aktuality.sk/clanok/728997/marian-kocn...
ale o inom..aj aj preto prikladam IBA link..:)
https://www.aktuality.sk/clanok/728997/marian-kocn...
@radim25 a ďalší: Tak hlúpy v tom SME zase nie sú, aby stačilo jednoduché skopírovanie webadresy a všetko je hneď všetkým dostupné.
Aj keď sa to robiť nemá, lebo práve preto je to platené, tak keď sa chcem s niekým kto to neplatí podeliť, musím trochu zariskovať že môžem prísť o predplatné a jednoducho všetko to sem prekopírovať, t.j. TAKTO:
Zjazdovkami sa vyrovnalo Chopku. Zo strediska neostalo nič
Na Líšku v masíve Krížnej viedla kedysi jedna z najobľúbenejších lanoviek.
TURECKÁ. Už iba tehlová ruina a kopa plechu na mieste bývalej vrcholovej stanice lanovky na Líšku v masíve impozantnej Krížnej pripomína, že tu vrcholila jedna z najobľúbenejších a najnavštevovanejších lanoviek na Slovensku.
Za socializmu sem smerovali tisícky lyžiarov a v lete zas turistov a región mal našliapnuté uchytiť sa v rámci turistického segmentu aj po roku 1989. Nestalo sa.
Na jar roku 1993 začali rozoberať starú sedačkovú lanovku a nahradiť ju mala nová, modernejšia.
Ako to už však na Slovensku chodí, zložité majetkové a finančné vzťahy viedli k tomu, že starú lanovku síce rozobrali, no novou je už nikdy nenahradili.
Dnes zašlú slávu pripomínajú iba podpery a polorozpadnutý skelet vrcholovej stanice. Tá v roku 2005 vyhorela a jej osud bol spečatený.
Práve na toto krásne, no zanedbané miesto sa pred pár dňami vybral starosta Tureckej Ivan Janovec spolu so starostom Motyčiek Marošom Lackom a povedali si – dosť!
Už 12. októbra organizujú s podporou obyvateľov oboch obcí a niekoľkých občianskych združení Líščiu brigádu. A to aj napriek tomu, že torzo vrcholovej stanice nepatrí ani jednej z týchto obcí a vlastníctvo pozemkov pod ňou je komplikované.
„Už sa na to jednoducho nedokážeme pozerať. Takýto biľag sa jednoducho v Národnom parku Veľká Fatra nemôže nachádzať. Prechádza tadiaľto množstvo turistov a je to naozaj hanba,“ hovorí starosta Tureckej Ivan Janovec.
Brigáda by mala byť iba prvým krokom k úvahám, ako ďalej využiť tento priestor.
Do úvahy prichádza niekoľko alternatív. Rozhľadňa, oddychové miesto a podobne. Je skoro jasné, že lanovka sa sem už zrejme nevráti. Vlastník strediska - Ski Turecká v minulosti hľadal pre stredisko investora, no nepodarilo sa.
Obec Turecká chce hľadať cesty možného využitia vrcholovej stanice s ďalšími partnermi.
„Veľmi sme sa potešili, keď na našu iniciatívu zareagovali ľudia z Regionálnej rozvojovej agentúry Banskobystrického samosprávneho kraja a ponúkli nám možnosť spolupráce. Veríme, že v hľadaní cesty budeme spoločne pokračovať a nájdeme pre Líšku zaujímavé riešenie,“ dodal.
Obec má zmapované, ako sú vysporiadané majetkové vzťahy k objektu vrcholovej stanice a pozemkom pod ňou.
„Stanica sa nachádza v našom katastrálnom území, vlastník stavby však nie je známy a list vlastníctva nie je založený. Objekt postavili za socializmu a hoci je evidovaný v katastrálnej mape, vlastník tam uvedený nie je,“ dodal Ivan Janovec.
Ešte za socializmu objekt vlastnil štátny podnik Javorina v Liptovskom Mikuláši, no potom už sú otázky vlastníctva nejasné. Rozsiahle pozemky o výmere takmer 22 tisíc metrov štvorcových vlastnia súkromné osoby aj štát.
„Uvedomujeme si, že tieto vlastnícke vzťahy sú komplikované, ale už sa na tento stav ďalej nemôžeme prizerať, “ doplnil starosta.
Bývalý pracovník: Je to obrovská škoda
Ivan Gregor z Tureckej pracoval na lanovke dvadsať rokov a dodnes si rád spomína na dobré, ale aj ťažké časy, ktoré prežil na vrcholovej stanici.
Strávil tam nejednu noc, lebo lanovka mala strojovňu práve na vrcholovej stanici a tak tu musela byť počas celého roka zabezpečená nočná služba.
Lanovka totiž premávala celoročne a nie iba v zimnej sezóne. „Bola veľmi obľúbená, neraz na ňu ľudia čakali v radoch,“ hovorí.
Nočné služby zvyčajne slúžili hore iba po jednom pracovníkovi, no nikdy nemal strach. „A z čoho? Kto by si tam už v noci trúfol?“ usmeje sa.
Naopak – vládol tam pokoj a mali tam aj dostatočný komfort. „Bolo tam všetko potrebné. Toalety, sprcha, mali sme si kde urobiť čaj aj praženicu,“ hovorí.
Na vrcholovej stanici slúžili aj horskí záchranári a cez deň tu fungoval aj malý bufet. A občas vrcholová stanica slúžila aj ako azyl pre turistov a lyžiarov, ktorí sa nestihli vrátiť do dolín a zachytila ich na hrebeni noc.
„Raz to bola hádam pätnásťčlenná výprava, ktorá chcela ísť na Borišov. Vonku však tma, fujavica, hmla. Tak sme ich nechali prespať tu, veď ich neohrozíme na životoch. Mali z toho veľký zážitok,“ dodal.
Horšie už boli chvíle, keď sa na zariadeniach lanovky vytvorila silná námraza a neraz sa jej museli zbaviť v naozaj náročných podmienkach.
Ťažké srdce má dodnes na všetkých, ktorí sa podpísali na tom, že lanovka je už minulosťou.
Lanovka mala totiž podľa neho veľkú perspektívu - tunajšie zjazdovky merali 3 600 metrov a v tom čase sa im vyrovnal iba Chopok.
„Naša lanovka bola jednomiestna. Mali ju nahradiť viacmiestnou a s vyššou prepravnou kapacitou. No ja som presvedčený, že celé to neskončilo iba na majetkových vzťahoch a financiách. Určite aj na tom, že jeden z dobre známych bratislavských podnikateľov, ktorý v tom čase rozbiehal aktivity v lyžiarskom stredisku Donovaly, nechcel mať tak blízko silnú konkurenciu. No na druhej strane, keby mala dnes Turecká byť po architektonickej stránke taká škaredá ako Donovaly, tak sa možno aj dobre stalo,“ dodal.
Pohľad do minulosti
S výstavbou novej lanovky na Líšku to pôvodne nevyzeralo až tak náročne, keďže neboli potrebné výraznejšie zásahy do prírodného prostredia.
Lanovka mala viesť po pôvodnej trate, čím by odpadli zdĺhavé procesy s posudzovaním vplyvov na životné prostredie.
Výraznejšie výruby sa neplánovali ani kvôli zjazdovkám. Lanovky v Tureckej sa napriek tomu nadšenci nikdy nedočkali.
V Tureckej sa však lyžovalo ešte aj pár rokov po tom, čo už lanovka neexistovala. Údolnú stanicu a Líšku totiž prepája aj niekoľko vlekov, zriedka sa však stávalo, že by fungovali súčasne.
V posledných sezónach však nepremávali ani vleky a Turecká sa mení skôr na raj skialpinostov. Podľa obce je to však slabá náplasť na zašlú slávu.
Aj keď sa to robiť nemá, lebo práve preto je to platené, tak keď sa chcem s niekým kto to neplatí podeliť, musím trochu zariskovať že môžem prísť o predplatné a jednoducho všetko to sem prekopírovať, t.j. TAKTO:
Zjazdovkami sa vyrovnalo Chopku. Zo strediska neostalo nič
Na Líšku v masíve Krížnej viedla kedysi jedna z najobľúbenejších lanoviek.
TURECKÁ. Už iba tehlová ruina a kopa plechu na mieste bývalej vrcholovej stanice lanovky na Líšku v masíve impozantnej Krížnej pripomína, že tu vrcholila jedna z najobľúbenejších a najnavštevovanejších lanoviek na Slovensku.
Za socializmu sem smerovali tisícky lyžiarov a v lete zas turistov a región mal našliapnuté uchytiť sa v rámci turistického segmentu aj po roku 1989. Nestalo sa.
Na jar roku 1993 začali rozoberať starú sedačkovú lanovku a nahradiť ju mala nová, modernejšia.
Ako to už však na Slovensku chodí, zložité majetkové a finančné vzťahy viedli k tomu, že starú lanovku síce rozobrali, no novou je už nikdy nenahradili.
Dnes zašlú slávu pripomínajú iba podpery a polorozpadnutý skelet vrcholovej stanice. Tá v roku 2005 vyhorela a jej osud bol spečatený.
Práve na toto krásne, no zanedbané miesto sa pred pár dňami vybral starosta Tureckej Ivan Janovec spolu so starostom Motyčiek Marošom Lackom a povedali si – dosť!
Už 12. októbra organizujú s podporou obyvateľov oboch obcí a niekoľkých občianskych združení Líščiu brigádu. A to aj napriek tomu, že torzo vrcholovej stanice nepatrí ani jednej z týchto obcí a vlastníctvo pozemkov pod ňou je komplikované.
„Už sa na to jednoducho nedokážeme pozerať. Takýto biľag sa jednoducho v Národnom parku Veľká Fatra nemôže nachádzať. Prechádza tadiaľto množstvo turistov a je to naozaj hanba,“ hovorí starosta Tureckej Ivan Janovec.
Brigáda by mala byť iba prvým krokom k úvahám, ako ďalej využiť tento priestor.
Do úvahy prichádza niekoľko alternatív. Rozhľadňa, oddychové miesto a podobne. Je skoro jasné, že lanovka sa sem už zrejme nevráti. Vlastník strediska - Ski Turecká v minulosti hľadal pre stredisko investora, no nepodarilo sa.
Obec Turecká chce hľadať cesty možného využitia vrcholovej stanice s ďalšími partnermi.
„Veľmi sme sa potešili, keď na našu iniciatívu zareagovali ľudia z Regionálnej rozvojovej agentúry Banskobystrického samosprávneho kraja a ponúkli nám možnosť spolupráce. Veríme, že v hľadaní cesty budeme spoločne pokračovať a nájdeme pre Líšku zaujímavé riešenie,“ dodal.
Obec má zmapované, ako sú vysporiadané majetkové vzťahy k objektu vrcholovej stanice a pozemkom pod ňou.
„Stanica sa nachádza v našom katastrálnom území, vlastník stavby však nie je známy a list vlastníctva nie je založený. Objekt postavili za socializmu a hoci je evidovaný v katastrálnej mape, vlastník tam uvedený nie je,“ dodal Ivan Janovec.
Ešte za socializmu objekt vlastnil štátny podnik Javorina v Liptovskom Mikuláši, no potom už sú otázky vlastníctva nejasné. Rozsiahle pozemky o výmere takmer 22 tisíc metrov štvorcových vlastnia súkromné osoby aj štát.
„Uvedomujeme si, že tieto vlastnícke vzťahy sú komplikované, ale už sa na tento stav ďalej nemôžeme prizerať, “ doplnil starosta.
Bývalý pracovník: Je to obrovská škoda
Ivan Gregor z Tureckej pracoval na lanovke dvadsať rokov a dodnes si rád spomína na dobré, ale aj ťažké časy, ktoré prežil na vrcholovej stanici.
Strávil tam nejednu noc, lebo lanovka mala strojovňu práve na vrcholovej stanici a tak tu musela byť počas celého roka zabezpečená nočná služba.
Lanovka totiž premávala celoročne a nie iba v zimnej sezóne. „Bola veľmi obľúbená, neraz na ňu ľudia čakali v radoch,“ hovorí.
Nočné služby zvyčajne slúžili hore iba po jednom pracovníkovi, no nikdy nemal strach. „A z čoho? Kto by si tam už v noci trúfol?“ usmeje sa.
Naopak – vládol tam pokoj a mali tam aj dostatočný komfort. „Bolo tam všetko potrebné. Toalety, sprcha, mali sme si kde urobiť čaj aj praženicu,“ hovorí.
Na vrcholovej stanici slúžili aj horskí záchranári a cez deň tu fungoval aj malý bufet. A občas vrcholová stanica slúžila aj ako azyl pre turistov a lyžiarov, ktorí sa nestihli vrátiť do dolín a zachytila ich na hrebeni noc.
„Raz to bola hádam pätnásťčlenná výprava, ktorá chcela ísť na Borišov. Vonku však tma, fujavica, hmla. Tak sme ich nechali prespať tu, veď ich neohrozíme na životoch. Mali z toho veľký zážitok,“ dodal.
Horšie už boli chvíle, keď sa na zariadeniach lanovky vytvorila silná námraza a neraz sa jej museli zbaviť v naozaj náročných podmienkach.
Ťažké srdce má dodnes na všetkých, ktorí sa podpísali na tom, že lanovka je už minulosťou.
Lanovka mala totiž podľa neho veľkú perspektívu - tunajšie zjazdovky merali 3 600 metrov a v tom čase sa im vyrovnal iba Chopok.
„Naša lanovka bola jednomiestna. Mali ju nahradiť viacmiestnou a s vyššou prepravnou kapacitou. No ja som presvedčený, že celé to neskončilo iba na majetkových vzťahoch a financiách. Určite aj na tom, že jeden z dobre známych bratislavských podnikateľov, ktorý v tom čase rozbiehal aktivity v lyžiarskom stredisku Donovaly, nechcel mať tak blízko silnú konkurenciu. No na druhej strane, keby mala dnes Turecká byť po architektonickej stránke taká škaredá ako Donovaly, tak sa možno aj dobre stalo,“ dodal.
Pohľad do minulosti
S výstavbou novej lanovky na Líšku to pôvodne nevyzeralo až tak náročne, keďže neboli potrebné výraznejšie zásahy do prírodného prostredia.
Lanovka mala viesť po pôvodnej trate, čím by odpadli zdĺhavé procesy s posudzovaním vplyvov na životné prostredie.
Výraznejšie výruby sa neplánovali ani kvôli zjazdovkám. Lanovky v Tureckej sa napriek tomu nadšenci nikdy nedočkali.
V Tureckej sa však lyžovalo ešte aj pár rokov po tom, čo už lanovka neexistovala. Údolnú stanicu a Líšku totiž prepája aj niekoľko vlekov, zriedka sa však stávalo, že by fungovali súčasne.
V posledných sezónach však nepremávali ani vleky a Turecká sa mení skôr na raj skialpinostov. Podľa obce je to však slabá náplasť na zašlú slávu.
Nevadi v pohode
NIE SI PRIHLÁSENÝ!
Pre zadávanie príspevkov, alebo komentárov sa musíš najskôr prihlásiť, alebo zaregistrovať.Nacitavam...