NIE SI PRIHLASENÝ!
Pre zadávanie komentárov sa musíš najskôr prihlásiť, alebo registrovať.
Načase.
Ide o prvú lanovku z najnovšej série LIFE od Pomy (Low Impact For Enviroment).
Design staníc Life už stojí v La Plagne na lanovke Glacier avšak technicky ide o starý dobrý Multix.
Som zvedavý na report a možno to pôjdem osobne vyskúšať :-)
https://forum.stationsdeski.net/t3673-gamme-debray...
Inak aj v Méribel-Mottaret sa stavia nová kabínka (Leitner). Bude otvorená v roku 2025 a nahrádza 4 sedačku Côte-Brune.
Vo Val Thorens sa nahradila 4 sedačka kabínkou D-line na trase Deux Lacs (Doppelmayr).
Konečne sa začala výstavba lanovky Chenus v Courchevel (POMA) ktorá nahradí vyše 50-ročnú kabínku (vajce) od Pomy (vozne však boli vymenene pred vyše 20 rokmi typom Espace4)
Ide o prvú lanovku z najnovšej série LIFE od Pomy (Low Impact For Enviroment).
Design staníc Life už stojí v La Plagne na lanovke Glacier avšak technicky ide o starý dobrý Multix.
Som zvedavý na report a možno to pôjdem osobne vyskúšať :-)
https://forum.stationsdeski.net/t3673-gamme-debray...
Inak aj v Méribel-Mottaret sa stavia nová kabínka (Leitner). Bude otvorená v roku 2025 a nahrádza 4 sedačku Côte-Brune.
Vo Val Thorens sa nahradila 4 sedačka kabínkou D-line na trase Deux Lacs (Doppelmayr).
Konečne sa začala výstavba lanovky Chenus v Courchevel (POMA) ktorá nahradí vyše 50-ročnú kabínku (vajce) od Pomy (vozne však boli vymenene pred vyše 20 rokmi typom Espace4)
Forum:
Francúzske strediská
25.03.2024 - 23:05
Ahojte,
Trvalo do dlhšie ale predsa , posielam pár fotiek a podrobne reporty z tohtoročnej návštevy z “Le plus grand domaine skiable du monde” teda z Les Trois Vallées alebo Troch dolín ktoré sú vlastne štyri😜.
Zopár postrehov:
-ceny zostali +-
- Taliani sa doťahujú
- skipas 343 € na 6 dni
- ubytovanie po starom takže ak ste už jedli sardinky a nechcete byt v apartmane ako v konzerve tak 8 miest je pre štyroch ľudí
- úprava trati sa zvýšila (menej zjazdoviek sa upravuje obden)
- rýchlosť lanoviek sa znížila (podaktoré menej vyťažené idú 4m/s) ostatné standartnych 6-7 podľa konštrukcie
- rýchlosť sa zvyšuje v momente ak sa čaká na 3-tiu sedačku
Podrobne reporty:
Nedeľa:
https://snow.cz/strediska/reporty/8733-tri-udoli
Pondelok:
https://snow.cz/strediska/reporty/8744-tri-udoli
Utorok:
https://snow.cz/strediska/reporty/8746-courchevel
Streda až Piatok:
https://snow.cz/strediska/reporty/8765-tri-udoli
Trvalo do dlhšie ale predsa , posielam pár fotiek a podrobne reporty z tohtoročnej návštevy z “Le plus grand domaine skiable du monde” teda z Les Trois Vallées alebo Troch dolín ktoré sú vlastne štyri😜.
Zopár postrehov:
-ceny zostali +-
- Taliani sa doťahujú
- skipas 343 € na 6 dni
- ubytovanie po starom takže ak ste už jedli sardinky a nechcete byt v apartmane ako v konzerve tak 8 miest je pre štyroch ľudí
- úprava trati sa zvýšila (menej zjazdoviek sa upravuje obden)
- rýchlosť lanoviek sa znížila (podaktoré menej vyťažené idú 4m/s) ostatné standartnych 6-7 podľa konštrukcie
- rýchlosť sa zvyšuje v momente ak sa čaká na 3-tiu sedačku
Podrobne reporty:
Nedeľa:
https://snow.cz/strediska/reporty/8733-tri-udoli
Pondelok:
https://snow.cz/strediska/reporty/8744-tri-udoli
Utorok:
https://snow.cz/strediska/reporty/8746-courchevel
Streda až Piatok:
https://snow.cz/strediska/reporty/8765-tri-udoli
Forum:
Francúzske strediská
08.02.2024 - 00:24
Tak a prišiel rad na moje obľúbené Francúzsko. Hľadali sme zmenu a to najmä kvôli tomu že v marci máme plánované Les Trois Valleés. Chceli sme že pôjdeme na 3+3 dni , teda taký dvojboj. Bohužiaľ Francúzsko zväčša funguje na turnusy a kratšie pobyty bol problém nájsť. Nakoniec sme sa vybrali na týždeň do L´ Alpe d´Huez.
Stredisko hodnotím pozitívne s modernými lanovkami s extrémnou kapacitou(prvý krát som videl radu na lanovku v pohybe, čiže si predstavte radu kde stoji asi 200 ľudí a lanovka s kapacitou 4100 osôb ju berie ako vysávač.) a aj peknými zjazdovkami. Samotné centrum kde sme aj bývali (časť Bergers) je taký Courchevel a tomu zodpovedajú aj ceny. V satelitných centrách je podstatne lacnejšie v zmysle francúzskeho priemeru. Samozrejme nemožno toto porovnať s Les Trois Vallées, to nejde.
Žiaľ bolo teplo. Tomu zodpovedali aj zjazdovky. Na úpravu niektorých zjazdoviek obdeň som si zvykol ale aby sa neupravila centrálna zjazdovka(Alpette) spojujúca Vaujany a dedinu OZ, na to veru z L3V zvyknutý nie som aby sa ma moje Stoecki opýtali: "Nejdeme radšej do Jasnej?"
Podrobné reporty som písal na snow.cz, odkazy nižšie.(Preklepy v reportoch odpustíte, moje Jabko si myslí že slovenčinu ovláda lepšie. Nie je to pravda a to ja nie som žiaden lingvista.)
Majú tu zaujímavý systém FAST PASS. Ono to nie je vlastne FAST PASS ale keďže ľudia sú lenivý ako vši tak sa dá byť veľmi rýchlo na lanovkách. Ako? Jednoducho. Hlavné lanovky sú typu TELEMIX teda hybridné lanovky kombinujúce kabínky a sedačky. Väčšina lyžiarov čaká na sedačky ale na kabínky je zvlášť nástup a tam skoro nikto :-). Radenie vozňov je zvyčajne 5 sedačiek/2 kabíny.
LES DEUX ALPES:
Tu sme boli posledný deň kde sme sa z miestneho letiska v L´ Alpe d´Huez nechali do Les Deux Alpes previesť vrtuľníkom za 85 €/osoba (spiatočný lístok) , zaujímavý zážitok ale keďže sme na stredisko mali iba jeden deň tak sme ho tak rýchlo prešli a skonštatovali že tu sa ešte vrátime , možno sa mi páčilo ešte viac ako Huez.
Zhrnutie:
Francúzske strediska mi prirástli k srdcu a určite sa ich posnažím navštíviť viac avšak tie do 300 km sa budem snažiť skombinovať na 3+3 dni. Isteže Francúzi majú svoje muchy , sú to nacionalisti a tak sa aj správajú ale mne sa to páči. Hrdý národ ma budúcnosť. Mimochodom viete ako vyzerá rovnoprávnosť v praxi? Aj tak že pri lanovkách je AKTÍVNA ženská obsluha a aj baby okolo 30 rokov nemajú problém ráno robiť údržbu na lanovke. U nás čisto mužská záležitosť ale vo FR nie.
Podrobné reporty:
28.1.2024:
https://snow.cz/strediska/reporty/8606-auris-en-oi...
29.1.2024:
https://snow.cz/strediska/reporty/8609-alpe-d-huez
30.1.2024:
https://snow.cz/strediska/reporty/8617-alpe-d-huez
31.1.2024:
https://snow.cz/strediska/reporty/8618-alpe-d-huez
1.2.2024:
https://snow.cz/strediska/reporty/8620-alpe-d-huez
2.2.2024:
https://snow.cz/strediska/reporty/8639-les-2-alpes
Stredisko hodnotím pozitívne s modernými lanovkami s extrémnou kapacitou(prvý krát som videl radu na lanovku v pohybe, čiže si predstavte radu kde stoji asi 200 ľudí a lanovka s kapacitou 4100 osôb ju berie ako vysávač.) a aj peknými zjazdovkami. Samotné centrum kde sme aj bývali (časť Bergers) je taký Courchevel a tomu zodpovedajú aj ceny. V satelitných centrách je podstatne lacnejšie v zmysle francúzskeho priemeru. Samozrejme nemožno toto porovnať s Les Trois Vallées, to nejde.
Žiaľ bolo teplo. Tomu zodpovedali aj zjazdovky. Na úpravu niektorých zjazdoviek obdeň som si zvykol ale aby sa neupravila centrálna zjazdovka(Alpette) spojujúca Vaujany a dedinu OZ, na to veru z L3V zvyknutý nie som aby sa ma moje Stoecki opýtali: "Nejdeme radšej do Jasnej?"
Podrobné reporty som písal na snow.cz, odkazy nižšie.(Preklepy v reportoch odpustíte, moje Jabko si myslí že slovenčinu ovláda lepšie. Nie je to pravda a to ja nie som žiaden lingvista.)
Majú tu zaujímavý systém FAST PASS. Ono to nie je vlastne FAST PASS ale keďže ľudia sú lenivý ako vši tak sa dá byť veľmi rýchlo na lanovkách. Ako? Jednoducho. Hlavné lanovky sú typu TELEMIX teda hybridné lanovky kombinujúce kabínky a sedačky. Väčšina lyžiarov čaká na sedačky ale na kabínky je zvlášť nástup a tam skoro nikto :-). Radenie vozňov je zvyčajne 5 sedačiek/2 kabíny.
LES DEUX ALPES:
Tu sme boli posledný deň kde sme sa z miestneho letiska v L´ Alpe d´Huez nechali do Les Deux Alpes previesť vrtuľníkom za 85 €/osoba (spiatočný lístok) , zaujímavý zážitok ale keďže sme na stredisko mali iba jeden deň tak sme ho tak rýchlo prešli a skonštatovali že tu sa ešte vrátime , možno sa mi páčilo ešte viac ako Huez.
Zhrnutie:
Francúzske strediska mi prirástli k srdcu a určite sa ich posnažím navštíviť viac avšak tie do 300 km sa budem snažiť skombinovať na 3+3 dni. Isteže Francúzi majú svoje muchy , sú to nacionalisti a tak sa aj správajú ale mne sa to páči. Hrdý národ ma budúcnosť. Mimochodom viete ako vyzerá rovnoprávnosť v praxi? Aj tak že pri lanovkách je AKTÍVNA ženská obsluha a aj baby okolo 30 rokov nemajú problém ráno robiť údržbu na lanovke. U nás čisto mužská záležitosť ale vo FR nie.
Podrobné reporty:
28.1.2024:
https://snow.cz/strediska/reporty/8606-auris-en-oi...
29.1.2024:
https://snow.cz/strediska/reporty/8609-alpe-d-huez
30.1.2024:
https://snow.cz/strediska/reporty/8617-alpe-d-huez
31.1.2024:
https://snow.cz/strediska/reporty/8618-alpe-d-huez
1.2.2024:
https://snow.cz/strediska/reporty/8620-alpe-d-huez
2.2.2024:
https://snow.cz/strediska/reporty/8639-les-2-alpes
Tak a prišiel rad na moje obľúbené Francúzsko. Hľadali sme zmenu a to najmä kvôli tomu že v marci máme plánované Les Trois Valleés. Chceli sme že pôjdeme na 3+3 dni , teda taký dvojboj. Bohužiaľ Francúzsko zväčša funguje na turnusy a kratšie pobyty bol problém nájsť. Nakoniec sme sa vybrali na týždeň do L´ Alpe d´Huez.
Stredisko hodnotím pozitívne s modernými lanovkami s extrémnou kapacitou(prvý krát som videl radu na lanovku v pohybe, čiže si predstavte radu kde stoji asi 200 ľudí a lanovka s kapacitou 4100 osôb ju berie ako vysávač.) a aj peknými zjazdovkami. Samotné centrum kde sme aj bývali (časť Bergers) je taký Courchevel a tomu zodpovedajú aj ceny. V satelitných centrách je podstatne lacnejšie v zmysle francúzskeho priemeru. Samozrejme nemožno toto porovnať s Les Trois Vallées, to nejde.
Žiaľ bolo teplo. Tomu zodpovedali aj zjazdovky. Na úpravu niektorých zjazdoviek obdeň som si zvykol ale aby sa neupravila centrálna zjazdovka(Alpette) spojujúca Vaujany a dedinu OZ, na to veru
+ pokračovanie
Stredisko hodnotím pozitívne s modernými lanovkami s extrémnou kapacitou(prvý krát som videl radu na lanovku v pohybe, čiže si predstavte radu kde stoji asi 200 ľudí a lanovka s kapacitou 4100 osôb ju berie ako vysávač.) a aj peknými zjazdovkami. Samotné centrum kde sme aj bývali (časť Bergers) je taký Courchevel a tomu zodpovedajú aj ceny. V satelitných centrách je podstatne lacnejšie v zmysle francúzskeho priemeru. Samozrejme nemožno toto porovnať s Les Trois Vallées, to nejde.
Žiaľ bolo teplo. Tomu zodpovedali aj zjazdovky. Na úpravu niektorých zjazdoviek obdeň som si zvykol ale aby sa neupravila centrálna zjazdovka(Alpette) spojujúca Vaujany a dedinu OZ, na to veru
@nexro: píšeš super reporty, vždy je podrobně studuji i mapkami středisek. Já byl v Alpe d´Huez a Les Deux Alpes už hodně dávno, byla to má první vzdálenější lyžařská dovolená v Alpách mimo Rakousko a Itálii. A podle tvých komentářů vidím, že se tam hodně změnilo.
Do L2A sa určite treba vrátiť. Bol som v oboch strediskách a keď porovnám, L2A sa mi páči oveľa viac, a preto L2A pri rozhodovaní vždy nad L´Alpe d´Huez vyhralo. Momentálny stav je 7:1 v prospech L2A.
Píšeš, že ste mali teplo... Ja som naopak v L2A zažil moju najchladnejšiu lyžovačku, kedy mi už pri - 28°C začalo byť na prsty na rukách, aj na nohách fakt zima... :-) Na tvárach bez kukly by vtedy lyžovať nešlo vôbec.
Píšeš, že ste mali teplo... Ja som naopak v L2A zažil moju najchladnejšiu lyžovačku, kedy mi už pri - 28°C začalo byť na prsty na rukách, aj na nohách fakt zima... :-) Na tvárach bez kukly by vtedy lyžovať nešlo vôbec.
@octavius Myslím, že ten projekt propoje už je mrtvý, vidle do toho házeli ze všech stran a corona to asi definitivně uzavřela. Navíc obě střediska mají co dělat sama se sebou - 2Alpes staví sedmikilometrovou 3S, AdH pak potřebuje navýšit kapacitu v Bergers (lanovkou Loup Blanc) a nahradit lanovku na již bývalém ledovci. Hodiny tikají i stárnoucímu arzenálu kabinek.
Medzi Les 2 Alpes a Alpe d'Huez bol plánovaný prepoj, ale nezistil som v akom stave je to aktuálne. Zrejme sa po korone sa realizácia investícií posúva, resp. niektoré sa úplne rušia. Tento prepoj by bol užitočný.
https://www.igluski.com/news/alpe-d-huez-plans-lin...
https://www.igluski.com/news/alpe-d-huez-plans-lin...
Vďaka za pekné obrázky. V tomto aktuálnom mrchavom počasí sa na to pozerá veľmi dobre...
Forum:
Francúzske strediská
21.01.2024 - 22:55
V povianočnom čase nízkych cien a prázdnych zjazdoviek som sa rozhodol zobrať rodinu na poriadnu lyžovačku do Francúzska. Keďže sa hovorí, že poriadna lyžovačka začína vo Francúzsku. Pred odchodom som dúfal že to nie sú len prázdne frázy, ale bude na tom aj niečo pravdy. Termín 6.1. - 13.1.2023. Stredisko Alpe d'Huez resp. jeho satelit Auris En Oisans. CK Hitka. Suma 1500 € pre 4 osoby so 6 dňovým skipasom dospelý v apartmáne LES ECRINS D'AURIS ***.. Detský skipas je v Alpe d'Huez do 12r. Apartmány sú asi 2 ročné výborne vybavené s podzemným parkoviskom, bazénom, saunou, vyhrievanou lyžiarnou v cene.
Skipas je platný v strediskách skupiny AEON Alpe d'Huez a Les 2 Alpes a ďalších zmluvných strediskách. Myslím, že 250 a 220 km zjazdoviek na týždeň stačí. Cesta v piatok poobede z Liptova do Ba. Odchod z Ba 4.15 ráno smer AT Villach a IT Udine Benátky, Miláno, Oulx, FR Briancon, Auris En Oisans príchod o 18.45. Poplatky za mýto v IT cca 70€. Auris En Oisans je satetitné stredisko k hlavnému stredisku Alpe d'Huez prepojené 4 sedačkou. Čo ma najviac prekvapilo bola obsluha lanoviek. 90V povianočnom čase nízkych cien a prázdnych zjazdoviek som sa rozhodol zobrať rodinu na poriadnu lyžovačku do Francúzska. Keďže sa hovorí, že poriadna lyžovačka začína vo Francúzsku. Pred odchodom som dúfal že to nie sú len prázdne frázy, ale bude na tom aj niečo pravdy. Termín 6.1. - 13.1.2023. Stredisko Alpe d'Huez resp. jeho satelit Auris En Oisans. CK Hitka. Suma 1520 € pre 4 osoby so 6 dňovým skipasom dospelý v apartmáne LES ECRINS D'AURIS ***.. Detský skipas je v Alpe d'Huez do 12r. Apartmány sú asi 2 ročné výborne vybavené s podzemným parkoviskom, bazénom, saunou, vyhrievanou lyžiarnou v cene.
Skipas je platný v strediskách skupiny AEON Alpe d'Huez a Les 2 Alpes a ďalších zmluvných strediskách. Myslím, že 250 a 220 km zjazdoviek na týždeň stačí. Cesta v piatok poobede z Liptova do Ba. Odchod z Ba 4.15 ráno smer AT Villach a IT Udine Benátky, Miláno, Oulx, FR Briancon, Auris En Oisans príchod o 18.45. Poplatky za mýto v IT cca 70€. Auris En Oisans je satetitné stredisko k hlavnému stredisku Alpe d'Huez prepojené 4 sedačkou.
https://sk.mapy.cz/zimni?source=osm&id=1134512...
Uvedená 4 sedačka vedie cez údolie Sarenne následne popod letisko v bet. tunely, popri ľadovej dráhe na autá a pomedzi apartmány do centra Les Bergers v Alpe d'Huez. V stredisku je ešte viac lanoviek, čo idú pomedzi apartmány cez centrum, aby návštevníci mali pohodilie. Takto nejako to tuším chceli vyriešiť na Štrbskom TMR, ale ... Vo FR no problem. Je to naozaj super. V Les Bergers je priamo na svahu pri lanovkách nákupné stredisko spolu s pokladňami, toaletami, obchodmi a gastrom. Najprv som sa čudoval, že načo potrebujú vo FR obchody priamo na svahu. Keď sa mojej polovičke pri prvej jazde rozpadol zips na bunde, spustili sme sa do OC a kúpili druhú bundu. Paráda. Prvé 3 dni snežilo a bolo zamračené potom sa zlepšilo počasie a bolo azúro.
V Alpe d'Huez sme lyžovali 5 dní. Je tam cca 250km zjazdoviek až do 3300m na Pic Blanc. Odkial vedie cca 8,5 km zjazdovka do výšky 1650m, ktorá má samozrejme aj rovinaté pasáže ( 50:50). Je tam aj 70% zjazdovka tunel, neupravovaná a slušne strmá. Okrem toho kopec červených a modrých. Každý si vyberie. Na vleku sme nešli ani raz. Vačšina je odpojiteľných 4 a 6, 8 sedačiek, kabínky a aj mega kabínky. Samozrejme Poma, ale videl som aj nejaký Doplík. Najviac ma prekvapila dámska obsluha lanoviek ( cca 90 % ). Mladé, zrelé, ale vždy usmiate, zodpovedné stále čistili a organizovali lyžiarov. Proste paráda dámy. Vačšinou niečo robili, nie ako u nás, kde je mužská obsluha zalezená vo velíne.
Les 2 Alpes je stredisko oproti Auris En Oisans cez údolie. Má cca 220km zjazdoviek. Je tam veľa freeride terénov. Bolo to cítit aj vo vzduchu. Je tam podzemná koľajová lanovka popod ľadovec ako na hrebienku. Akurát jej prevádzková rýchlosť je vyššia ako u nás. Najvyšší bod je v 3500m. Kde stredisko nadvazuje na čisto freeride stredisko bez úpravy tratí La Grave. To si treba zakúpiť samostatne.
Obe strediská mali zasnežovanie do cca 2000m. Vyššie sa čaká na prírodu ako v Lomnickom sedle. Široké upravené zjazdovky, kde sa lyžiari netlačia a nezrážajú.
Gastro. Pivo 8 €, 0,5l, Cola 6,7€ na svahu. Pizza 12 – 15 €, Hamburger s hranolkami 18€. Hranolky s kur. Nugetkami 11€, káva 2,5 – 3€. Aj v reštikách na svahu usádza hostí obsluha. Francúzi sú galantní.
Cleková cena dopravy cca 600€ (nafta,mýto).
Adieu la France. Vidíme sa o rok.
Skipas je platný v strediskách skupiny AEON Alpe d'Huez a Les 2 Alpes a ďalších zmluvných strediskách. Myslím, že 250 a 220 km zjazdoviek na týždeň stačí. Cesta v piatok poobede z Liptova do Ba. Odchod z Ba 4.15 ráno smer AT Villach a IT Udine Benátky, Miláno, Oulx, FR Briancon, Auris En Oisans príchod o 18.45. Poplatky za mýto v IT cca 70€. Auris En Oisans je satetitné stredisko k hlavnému stredisku Alpe d'Huez prepojené 4 sedačkou. Čo ma najviac prekvapilo bola obsluha lanoviek. 90V povianočnom čase nízkych cien a prázdnych zjazdoviek som sa rozhodol zobrať rodinu na poriadnu lyžovačku do Francúzska. Keďže sa hovorí, že poriadna lyžovačka začína vo Francúzsku. Pred odchodom som dúfal že to nie sú len prázdne frázy, ale bude na tom aj niečo pravdy. Termín 6.1. - 13.1.2023. Stredisko Alpe d'Huez resp. jeho satelit Auris En Oisans. CK Hitka. Suma 1520 € pre 4 osoby so 6 dňovým skipasom dospelý v apartmáne LES ECRINS D'AURIS ***.. Detský skipas je v Alpe d'Huez do 12r. Apartmány sú asi 2 ročné výborne vybavené s podzemným parkoviskom, bazénom, saunou, vyhrievanou lyžiarnou v cene.
Skipas je platný v strediskách skupiny AEON Alpe d'Huez a Les 2 Alpes a ďalších zmluvných strediskách. Myslím, že 250 a 220 km zjazdoviek na týždeň stačí. Cesta v piatok poobede z Liptova do Ba. Odchod z Ba 4.15 ráno smer AT Villach a IT Udine Benátky, Miláno, Oulx, FR Briancon, Auris En Oisans príchod o 18.45. Poplatky za mýto v IT cca 70€. Auris En Oisans je satetitné stredisko k hlavnému stredisku Alpe d'Huez prepojené 4 sedačkou.
https://sk.mapy.cz/zimni?source=osm&id=1134512...
Uvedená 4 sedačka vedie cez údolie Sarenne následne popod letisko v bet. tunely, popri ľadovej dráhe na autá a pomedzi apartmány do centra Les Bergers v Alpe d'Huez. V stredisku je ešte viac lanoviek, čo idú pomedzi apartmány cez centrum, aby návštevníci mali pohodilie. Takto nejako to tuším chceli vyriešiť na Štrbskom TMR, ale ... Vo FR no problem. Je to naozaj super. V Les Bergers je priamo na svahu pri lanovkách nákupné stredisko spolu s pokladňami, toaletami, obchodmi a gastrom. Najprv som sa čudoval, že načo potrebujú vo FR obchody priamo na svahu. Keď sa mojej polovičke pri prvej jazde rozpadol zips na bunde, spustili sme sa do OC a kúpili druhú bundu. Paráda. Prvé 3 dni snežilo a bolo zamračené potom sa zlepšilo počasie a bolo azúro.
V Alpe d'Huez sme lyžovali 5 dní. Je tam cca 250km zjazdoviek až do 3300m na Pic Blanc. Odkial vedie cca 8,5 km zjazdovka do výšky 1650m, ktorá má samozrejme aj rovinaté pasáže ( 50:50). Je tam aj 70% zjazdovka tunel, neupravovaná a slušne strmá. Okrem toho kopec červených a modrých. Každý si vyberie. Na vleku sme nešli ani raz. Vačšina je odpojiteľných 4 a 6, 8 sedačiek, kabínky a aj mega kabínky. Samozrejme Poma, ale videl som aj nejaký Doplík. Najviac ma prekvapila dámska obsluha lanoviek ( cca 90 % ). Mladé, zrelé, ale vždy usmiate, zodpovedné stále čistili a organizovali lyžiarov. Proste paráda dámy. Vačšinou niečo robili, nie ako u nás, kde je mužská obsluha zalezená vo velíne.
Les 2 Alpes je stredisko oproti Auris En Oisans cez údolie. Má cca 220km zjazdoviek. Je tam veľa freeride terénov. Bolo to cítit aj vo vzduchu. Je tam podzemná koľajová lanovka popod ľadovec ako na hrebienku. Akurát jej prevádzková rýchlosť je vyššia ako u nás. Najvyšší bod je v 3500m. Kde stredisko nadvazuje na čisto freeride stredisko bez úpravy tratí La Grave. To si treba zakúpiť samostatne.
Obe strediská mali zasnežovanie do cca 2000m. Vyššie sa čaká na prírodu ako v Lomnickom sedle. Široké upravené zjazdovky, kde sa lyžiari netlačia a nezrážajú.
Gastro. Pivo 8 €, 0,5l, Cola 6,7€ na svahu. Pizza 12 – 15 €, Hamburger s hranolkami 18€. Hranolky s kur. Nugetkami 11€, káva 2,5 – 3€. Aj v reštikách na svahu usádza hostí obsluha. Francúzi sú galantní.
Cleková cena dopravy cca 600€ (nafta,mýto).
Adieu la France. Vidíme sa o rok.
V povianočnom čase nízkych cien a prázdnych zjazdoviek som sa rozhodol zobrať rodinu na poriadnu lyžovačku do Francúzska. Keďže sa hovorí, že poriadna lyžovačka začína vo Francúzsku. Pred odchodom som dúfal že to nie sú len prázdne frázy, ale bude na tom aj niečo pravdy. Termín 6.1. - 13.1.2023. Stredisko Alpe d'Huez resp. jeho satelit Auris En Oisans. CK Hitka. Suma 1500 € pre 4 osoby so 6 dňovým skipasom dospelý v apartmáne LES ECRINS D'AURIS ***.. Detský skipas je v Alpe d'Huez do 12r. Apartmány sú asi 2 ročné výborne vybavené s podzemným parkoviskom, bazénom, saunou, vyhrievanou lyžiarnou v cene.
Skipas je platný v strediskách skupiny AEON Alpe d'Huez a Les 2 Alpes a ďalších zmluvných strediskách. Myslím, že 250 a 220 km zjazdoviek na týždeň stačí. Cesta v piatok poobede z Liptova do Ba. Odchod z Ba 4.15 ráno smer AT Villach a IT Udine Benátky, Miláno, Oulx, FR Briancon, Auris En Oisans príchod o 18.45. Poplatky za mýto v IT cca 70€. Auris En Oisans je satetitné stredisko k hlavnému stredisku Alpe d'Huez prepojené 4 sedačkou.
+ pokračovanie
Skipas je platný v strediskách skupiny AEON Alpe d'Huez a Les 2 Alpes a ďalších zmluvných strediskách. Myslím, že 250 a 220 km zjazdoviek na týždeň stačí. Cesta v piatok poobede z Liptova do Ba. Odchod z Ba 4.15 ráno smer AT Villach a IT Udine Benátky, Miláno, Oulx, FR Briancon, Auris En Oisans príchod o 18.45. Poplatky za mýto v IT cca 70€. Auris En Oisans je satetitné stredisko k hlavnému stredisku Alpe d'Huez prepojené 4 sedačkou.
Forum:
Francúzske strediská
09.02.2023 - 22:01
Myslím, že dlhšie tu nebol nejaký report z Les 2 Alpes z Francúzska z Isère, tak sa mi tam podarilo ísť 2 víkendy po sebe (nedeľa 29.1., sobota 4.2). Keďže som tu na študijnom pobytu a nie náhodou som si vybral Grenoble, aby som mal možnosť ísť si na deň vybehnúť zalyžovať. V tesnej blízkosti Grenoble je viacero lyžiarskych stredísk - Chamrousse - hostili alpské lyžovanie na zimnej olympiádu 1968, vzdialené ca 40min autom, troška menšie stredisko, zatiaľ som nemal možnosť vyskúšať, keďže budúci týždeň majú byť teploty približne 18c. Aj tu lokálni tvrdia, že je veľmi suchá zima. Keď snáď prituhne a napadne sneh, pôjdem vyskúšať. Je tu potom ešte Les 7 Laux, tiež pomerne bliízko - 40 min cesty autom, zatiaľ neodskúšané.
Potom tu máme už spomínané Les 2 Alpes a Alpe d'Huez, druhé menované som ešte tiež nemal možnosť odskúšať, ale je to horúci kandidát na budúce týždne.
Ale ku Les 2 Alpes. Stal som sa členom univerzitného klubu a denný skipas ma tým pádom stojí 14.50 v sobotu a 19.50 v ostatné dni. Bol som naozaj prekvapený. Nákup je pomerne jednoduchý cez stránku strediska zadám číslo karty, zaplatím, do pár minút je aktívny a nemusím nikde chodiť.
Doprava + skipas:
Je možnosť zakúpiť si autobus z Grenoblu, za približne 1.5h je v Les 2 Alpes a stojí 22 Euro obojsmerne. Isère tiež ponúka aj balíček za 49 Euro, v ktorom je skipas a cesta autobusom tam a späť, čo je fakt dobrá ponuka vzhľadom na to, že 56 Euro stojí denný skipas na kase.
Gastro:
Nemal som možnosť veľmi odskúšať, nejaké reštiky som videl, že boli len na rezerváciu. V Toure (2600mnm) bol nejaký bar v ktorom som si dal priemerný burger za 11 Euro. Samozrejme skôr tu nájsť v ponuke francúzske jedlá ako Raclette alebo Fondue, ako buchty alebo Schnitzle.
Lanovky:
Z dediny Les 2 Alpes (1650 mnm.) sa dá pomerne pohodlne dostať s jedným prestupom až hore na ľadovec (3400 mnm.) Jandri Expressom I a potom II, inak väčšina lanoviek a pomerne starých, výrobca POMA. Keď som bol prvý krát, tak ťahala ešte kotva hore od konečnej Jandri Expresu II (3400mnm a vyššie) avšak druhý krát kvôli silnému vetru neťahala.
Prvýkrát to bola troška zoznamovačka, tak veľmi sme toho nenalyžovali (podľa Stravy ca 60km), druhý krát som bol sám, lebo kamarát si pri prvej jazde poranil koleno a bohužiaľ nemohol ísť, tak som dal podľa Stravy 94 km. O 8:30 sme boli v doline okolo 9:30 som bol hore na ľadovci a viac menej som celý deň točil Jandri, Glacier alebo Pierre Grosse a nebolo to vôbec fádne, po skoro 3 rokoch žiadnej poriadnej lyžovačky som si to fakt užil. Asi jedna z najlepších jednodňových ski tripov, čo som kedy bol.
Foto z oboch dní, bolo rovnako krásne :)
Potom tu máme už spomínané Les 2 Alpes a Alpe d'Huez, druhé menované som ešte tiež nemal možnosť odskúšať, ale je to horúci kandidát na budúce týždne.
Ale ku Les 2 Alpes. Stal som sa členom univerzitného klubu a denný skipas ma tým pádom stojí 14.50 v sobotu a 19.50 v ostatné dni. Bol som naozaj prekvapený. Nákup je pomerne jednoduchý cez stránku strediska zadám číslo karty, zaplatím, do pár minút je aktívny a nemusím nikde chodiť.
Doprava + skipas:
Je možnosť zakúpiť si autobus z Grenoblu, za približne 1.5h je v Les 2 Alpes a stojí 22 Euro obojsmerne. Isère tiež ponúka aj balíček za 49 Euro, v ktorom je skipas a cesta autobusom tam a späť, čo je fakt dobrá ponuka vzhľadom na to, že 56 Euro stojí denný skipas na kase.
Gastro:
Nemal som možnosť veľmi odskúšať, nejaké reštiky som videl, že boli len na rezerváciu. V Toure (2600mnm) bol nejaký bar v ktorom som si dal priemerný burger za 11 Euro. Samozrejme skôr tu nájsť v ponuke francúzske jedlá ako Raclette alebo Fondue, ako buchty alebo Schnitzle.
Lanovky:
Z dediny Les 2 Alpes (1650 mnm.) sa dá pomerne pohodlne dostať s jedným prestupom až hore na ľadovec (3400 mnm.) Jandri Expressom I a potom II, inak väčšina lanoviek a pomerne starých, výrobca POMA. Keď som bol prvý krát, tak ťahala ešte kotva hore od konečnej Jandri Expresu II (3400mnm a vyššie) avšak druhý krát kvôli silnému vetru neťahala.
Prvýkrát to bola troška zoznamovačka, tak veľmi sme toho nenalyžovali (podľa Stravy ca 60km), druhý krát som bol sám, lebo kamarát si pri prvej jazde poranil koleno a bohužiaľ nemohol ísť, tak som dal podľa Stravy 94 km. O 8:30 sme boli v doline okolo 9:30 som bol hore na ľadovci a viac menej som celý deň točil Jandri, Glacier alebo Pierre Grosse a nebolo to vôbec fádne, po skoro 3 rokoch žiadnej poriadnej lyžovačky som si to fakt užil. Asi jedna z najlepších jednodňových ski tripov, čo som kedy bol.
Foto z oboch dní, bolo rovnako krásne :)
Myslím, že dlhšie tu nebol nejaký report z Les 2 Alpes z Francúzska z Isère, tak sa mi tam podarilo ísť 2 víkendy po sebe (nedeľa 29.1., sobota 4.2). Keďže som tu na študijnom pobytu a nie náhodou som si vybral Grenoble, aby som mal možnosť ísť si na deň vybehnúť zalyžovať. V tesnej blízkosti Grenoble je viacero lyžiarskych stredísk - Chamrousse - hostili alpské lyžovanie na zimnej olympiádu 1968, vzdialené ca 40min autom, troška menšie stredisko, zatiaľ som nemal možnosť vyskúšať, keďže budúci týždeň majú byť teploty približne 18c. Aj tu lokálni tvrdia, že je veľmi suchá zima. Keď snáď prituhne a napadne sneh, pôjdem vyskúšať. Je tu potom ešte Les 7 Laux, tiež pomerne bliízko - 40 min cesty autom, zatiaľ neodskúšané.
Potom tu máme už spomínané Les 2 Alpes a Alpe d'Huez, druhé menované som ešte tiež nemal možnosť odskúšať, ale je to horúci kandidát na budúce týždne.
Ale ku Les 2 Alpes. Stal som sa členom univerzitného klubu a denný skipas ma tým pádom stojí 14.50 v sobotu a 19.50 v ostatné dni.
+ pokračovanie
Potom tu máme už spomínané Les 2 Alpes a Alpe d'Huez, druhé menované som ešte tiež nemal možnosť odskúšať, ale je to horúci kandidát na budúce týždne.
Ale ku Les 2 Alpes. Stal som sa členom univerzitného klubu a denný skipas ma tým pádom stojí 14.50 v sobotu a 19.50 v ostatné dni.
Forum:
Francúzske strediská
24.12.2022 - 23:33
Po zosuve pôdy v Hornom Savojsku sa vážne poškodila prepojovacia lanovka GABELOU v Portes du Soleil.
V januári som tam mal ísť…..Nepôjdem
https://www.francebleu.fr/infos/societe/un-pylone-...
V januári som tam mal ísť…..Nepôjdem
https://www.francebleu.fr/infos/societe/un-pylone-...
Poškodená lanovka prepája 2 časti v Chatel. Dá sa to obísť cez SUI.
My roky chodíme do Les Trois Vallées a túto sezónu sme chceli inam kvôli organizácii MS v lyžovaní v Meribel/Courchevel a s tým spojenými obmedzeniami.
No viac ako samotná poškodená lanovka ma desí fakt že tam tak leje až lanovka odcestovala 10 metrov nabok a teda je tam minimum snehu. Takže preto to asi preložíme a uvidíme ako sa počasie vyvinie na jar.
Asi januárový termín znamením za Kronplatz.
My roky chodíme do Les Trois Vallées a túto sezónu sme chceli inam kvôli organizácii MS v lyžovaní v Meribel/Courchevel a s tým spojenými obmedzeniami.
No viac ako samotná poškodená lanovka ma desí fakt že tam tak leje až lanovka odcestovala 10 metrov nabok a teda je tam minimum snehu. Takže preto to asi preložíme a uvidíme ako sa počasie vyvinie na jar.
Asi januárový termín znamením za Kronplatz.
Poškodená lanovka spristupňuje málo využivanu časť Portes du soleil. Osobne by som do tejto časti nešiel aj keby bola v prevádzke. Najlepšie lyžovanie je na švajčiarskej strane+Avoriaz+Chatel(prístupné od Avoriaz)
Pobyt by som kôli tomu nerušil.
My sme bývali v Les Crosets?Lyžovanie TOP. Medzi večerným a denným lyžovaním nebola ani prestávka, Lanovky točili od 8:30 - 22:00 nonstop.
Pobyt by som kôli tomu nerušil.
My sme bývali v Les Crosets?Lyžovanie TOP. Medzi večerným a denným lyžovaním nebola ani prestávka, Lanovky točili od 8:30 - 22:00 nonstop.
Forum:
Francúzske strediská
22.01.2022 - 13:14
Tak ako sľúbil pridávam report zo 7 návštevy Les Trois Vallées.....
Túto neistú sezónu ktorá aktuálne beží sme sa rozhodli že nebudeme absolútne nič plánovať a pôjdeme systémom Last Minute. Tak vzniklo v decembri Taliansko a tam sme si povedali že hádam by sme v januári kdesi ešte mohli vypadnúť. Rozhodnutie padlo 2.1.2022 a destinácia bola vybraná. Bulharsko a strediská Borovets a Bansko. Počasie sa však akosi čudne začalo vyvíjať a tak som len kukol v stredu 5.1.2022 ako to vyzerá vo FR. Predpoveď bola absolútne jasno. Takže aj voľba bola zmenená, veď je to v podstate rovnako ďaleko akurát nejdeš na Komárno ale na Bratislavu. Zmenili sme teda kurz na západ.
Objednal som apartmán v Meribel-Mottaret pre 8 ľudí ale obsadený bude 5-timi kvôli životnému priestoru. Štandardne na francúzsky spôsob bez stravy ale so skipasmi. Keďže to bola objednávka last minute ponúklo mi možnosť isť od pondelka a nie štandardne od soboty do soboty. Hovorím to bude paráda lebo budeme lyžovať v ľudoprázdnu sobotu , no trt makový vtedy chodili jednodenní Francúzi a ľudí bolo najviac za týždeň avšak je nutné spomenúť že celý týždeň tam nebol skoro nik.
Cesta:
Prvý krat sme volili cestu cez Českú republiku v trase Čadca-Frýdek Místek-Bělotín-Pěrov-Brno-Praha-Plzeň-Rozvadov-Nurimberg-Mulhouse-Lyon-Albertville-Meribel.
Obchádzali sme teda Rakúsko aj Švajčiarsko. Znervozňujú ma totiž rakúske zelené hlavy a ich 80-ky v IG-L a taktiež mestské diaľnice vo švajčiarsku. Keďže bratia Česi konečne dokončili veľstavbu D1 tak sme skusili takto. Vo vseobecnosti je to trošku dlhšie, drahšie ale omnoho rýchlejšie a taktiež bez zápch a kolón. Akurát na nemeckú diaľnicu A5 keby vošiel ešte jeden kamión tak ju roztrhne vo švíkoch.
COVID Opatrenia:
Po ceste žiadne, nikde ani stopy po kontrolách.
V stredisku pri ubytovaní sa testy ani preukazy o očkovaní nevyžadujú.
Pri nákupe skipasov sa taktiež nevyžadujú na kontrolu. Je uvedené že skipas predajú každému ale lyžovať môžu iba OTP. Ako sa stým vysporiadá každý človek je na ňom. Samotné OTP kontrolujú hliadky náhodne pri nástupných staniciach lanoviek. Niekde sa proste postavia, vytiahnu tablety a snímajú. Nás kontrolovali za 6 dní 5 krát.
V reštauráciách je OTP povinne kontrolované hneď po pozdrave vás skontroluje a potom sa s vami baví ďalej.
V obchodoch sú povinné rúška ale ak sa obchodník rozhodne kontrolovať "pass sanitarie" (Covid pass) tak rúška nie sú potrebné. Nikto to nekontroluje takže rúška treba.
Na lanovkách sú povinné chirurgické rúška alebo nanošátka s logom Les 3 Vallées za 12 €. V praxi je to tak že upozorňovali na rúška iba ak vznikol hlúčik ľudí pri lanovke a akceptovali akýkoľvek toaletný papier cez nos a ústa. Ja osobne som mal pracovný respirátor FFP2 ktorý sa dáva poza hlavu a je tvrdený tým pádom som ho rýchlo vedel nasadiť v rukaviciach a ešte rýchlejšie zložiť.
Jedlo na svahu:
Je štandardne rovnako drahé ako bolo aj v minulosti a o niečo zdraželo ako všetko. Vládnu aj veľmi veľké rozdiely medzi lokalitami napríklad cibuľačka na ceste do Saint Martin za 9,50 € a v Courcheveli pri lanovke Signal za 24 €. Osobne to nepovažujem za zlé lebo pokiaľ vopcham týždňovú lyžovačku do 1200 € na osobu v najväčšom lyžiarskom stredisku na svete je to skrátka bez reptania a som maximálne spokojný.
Ubytovanie:
Hrôzostrašne ceny z reštaurácii na svahu kompenzujú ceny ubytovania ktoré bolo aj s poistením 220 € na osobu na 7 nocí. Komu by aj to bolo veľa môže si kúpiť vlastný apartmán za 250 000 € vo výmere 26 m2 ;-)
Lanovky:
Je to štandardné Francúzsko , čiže 90% lanoviek je odpojiteľných ale bez vyhrievania a bublín čo mne absolútne nevadí hlavne že sú rýchle a na rozdiel od talianska (Alta Badia) sú Francúzke lanovky nekonečné. 6-sedačka dĺžky 2900 m žiaden problém. Niekede su ešte klasické a aj veľmi dlhé vleky typu H. Konečne bola vymenená kabínka Platiéres 3 za novú sedačku radu MULTIX od POMY a na 700 m trase netreba vyzúvať lyže, zmenila aj meno na BOUQUETIN a zatraktívnila zjazdovku Aoulette. V Orele už funguje kabínková lanovka na CIME CARON od Doppelmayra radu D-LINE , ma veľmi pekné kabínky OMEGA V.
Taktiež bola postavená v Les Menuires nová kabínka od LEITNER s kabínami DIAMOND EVO na vrchol Masse. Lanovka nesie meno POINTE DE LA MASSE a je to lanovka ktorá nahradila 2 lanovky MASSE 1 a MASSE 2. Táto nová lanovka je vraj najrýchlejšia obežná jednolanová lanovka a premáva rýchlosťou 7 m/s čo je aj cítiť, má dĺžku cez 3000 m a pri jej výstavbe ustúpili 2 neodpojiteľné sedačky a kabínka MASSE 2 (Masse 1 bola ponechaná a normálne sa prevádzkuje). Zrušením hornej kabínky sa sektor stal trochu neatraktívny ale snáď to ešte nejakou 6-sedačkou vyriešia.
Celý týždeň bolo priemerne odstavených 12 lanoviek zo 180 kvôli nedostatku personálu a taktiež sa občas stalo že ak lanovka mala ísť o 9:40 tak išla až o 10:00. Celkovo si treba zvyknúť že i keď sa tu čas neposúva je tu o 8:20 ešte tma a o 17:00 vidno. Takže to že lanovky idú až od 9:00 nesúvisí nijako s francúzskou lenivosťou.
Zjazdovky:
Sú to štandardne dlhé a kvalitné trate ALE ich úprava neprebieha každý deň. Zvyčajne na striedačku čo sa netýka modrých tie sú upravené každý deň.
1. DEŇ:
Sme sa vybrali do Orelle cez Les Menuires a prvé čo nás prekvapilo bolo minimum ľudí. Boli sme zvyknutý na väčší nápor. V tejto časti netreba obísť zjazdovky 4 Vents, Allmands, Mont de la Chambre, Pluviometre, Jerusalem a prípadne až dole do Saint Martin čo je parádna oddychovka.
Jedli sme v Orelle kde som sa najedol aj s dezertom za 22 €
2.DEŇ:
Zvolili sme Courchevel, časť Praz a La Taniu kde sme išli cez Méribel. V tejto časti určite stoja za zmienku zjazdovky Pic Bleu, Folyeéres, Biché, Maduit, Biolay.
Jedlo bolo v reštaurácii BOUC BLANC nad La Tania kde sú primerané ceny a obed vyššiel okolo 25 €.
3.DEŇ:
Ráno sme sa rozhodli že pôjdeme do Val Thorens. Toto je najvyššie položené miesto a často tu býva horšie počasie ale taktiež sú tu veľmi pekné a dlhé zjazdovky čo mne najviac utkvelo v pamäti sú zjazdovky Genépi, Tetras, Tete Ronde, Blanchot, Plan de L´Eau. Jedlo tento krát vo Val Thorens kde bol asi najhorší pomer cena vs. kvalita.
4. DEŇ:
V tento deň sme na to išli z prudšia a lyžovali sme prevažne zjazdovky v Courcheveli z vrcholu Saulire ako M, Saulire, Suissess, Marmotes, Park City, CREUX, a následne sa presunuli do zadného Courchevelu označovaného ako Moriond alebo Courchevel 1650. Tú sú krásne modré zjazdovky a taktiež pekné a športové červené a naviac absolútne ĽUDOPRÁZDNO.
Energiu sme doplnili pri lanovke Signal v Courcheveli kde som si dal fantastickú cibuľačku ale za nie fantastických 24 €.
5.DEŇ:
To sme sa konečne rozhodli polyžovať "doma" V Méribel. Zjazdovky okolo lanovky Tougnette 2 sú takmer bezchybné. A tak sme sa venovali tomuto sektoru a síce Faon, Combe Tougnete, Face, Roc de Fer, Martre, Sittele, Dahu, Roc de Tougne, Teppes, Aoulette no a samozrejme MONT VALLON.
Jedli sme na ceste do Saint Martin sa prijemné ceny a veľmi dobrú kvalitu kde som strávil aj 2 dezerty.
6.DEŇ:
Ten nebol vobec oddychový akoby sa dalo čakať ale vybrali sme si to najlepšie z Méribel a Courchevel. Jedlo bolo opäť v zadnom Coucheveli ale tentokrát na vystupnej stanici kabínky ARIONDAZ.
Počasie:
6 dni absolútne AZÚRO a tak -5. Chcel som odfotiť mrak ale nebolo kde.
Mapa:
https://www.latania.co.uk/skiing/maps/2022/2022-3V...
Záver:
Nalyžovali sme 367 km za 6 dní (podľa iSKI Tracker) a sme spokojní, nie veľmi unavení a snáď v marci sme tu opäť. ;-)
V prípade že by vás niečo zaujímalo kľudne sa pýtajte rád zodpoviem.
Túto neistú sezónu ktorá aktuálne beží sme sa rozhodli že nebudeme absolútne nič plánovať a pôjdeme systémom Last Minute. Tak vzniklo v decembri Taliansko a tam sme si povedali že hádam by sme v januári kdesi ešte mohli vypadnúť. Rozhodnutie padlo 2.1.2022 a destinácia bola vybraná. Bulharsko a strediská Borovets a Bansko. Počasie sa však akosi čudne začalo vyvíjať a tak som len kukol v stredu 5.1.2022 ako to vyzerá vo FR. Predpoveď bola absolútne jasno. Takže aj voľba bola zmenená, veď je to v podstate rovnako ďaleko akurát nejdeš na Komárno ale na Bratislavu. Zmenili sme teda kurz na západ.
Objednal som apartmán v Meribel-Mottaret pre 8 ľudí ale obsadený bude 5-timi kvôli životnému priestoru. Štandardne na francúzsky spôsob bez stravy ale so skipasmi. Keďže to bola objednávka last minute ponúklo mi možnosť isť od pondelka a nie štandardne od soboty do soboty. Hovorím to bude paráda lebo budeme lyžovať v ľudoprázdnu sobotu , no trt makový vtedy chodili jednodenní Francúzi a ľudí bolo najviac za týždeň avšak je nutné spomenúť že celý týždeň tam nebol skoro nik.
Cesta:
Prvý krat sme volili cestu cez Českú republiku v trase Čadca-Frýdek Místek-Bělotín-Pěrov-Brno-Praha-Plzeň-Rozvadov-Nurimberg-Mulhouse-Lyon-Albertville-Meribel.
Obchádzali sme teda Rakúsko aj Švajčiarsko. Znervozňujú ma totiž rakúske zelené hlavy a ich 80-ky v IG-L a taktiež mestské diaľnice vo švajčiarsku. Keďže bratia Česi konečne dokončili veľstavbu D1 tak sme skusili takto. Vo vseobecnosti je to trošku dlhšie, drahšie ale omnoho rýchlejšie a taktiež bez zápch a kolón. Akurát na nemeckú diaľnicu A5 keby vošiel ešte jeden kamión tak ju roztrhne vo švíkoch.
COVID Opatrenia:
Po ceste žiadne, nikde ani stopy po kontrolách.
V stredisku pri ubytovaní sa testy ani preukazy o očkovaní nevyžadujú.
Pri nákupe skipasov sa taktiež nevyžadujú na kontrolu. Je uvedené že skipas predajú každému ale lyžovať môžu iba OTP. Ako sa stým vysporiadá každý človek je na ňom. Samotné OTP kontrolujú hliadky náhodne pri nástupných staniciach lanoviek. Niekde sa proste postavia, vytiahnu tablety a snímajú. Nás kontrolovali za 6 dní 5 krát.
V reštauráciách je OTP povinne kontrolované hneď po pozdrave vás skontroluje a potom sa s vami baví ďalej.
V obchodoch sú povinné rúška ale ak sa obchodník rozhodne kontrolovať "pass sanitarie" (Covid pass) tak rúška nie sú potrebné. Nikto to nekontroluje takže rúška treba.
Na lanovkách sú povinné chirurgické rúška alebo nanošátka s logom Les 3 Vallées za 12 €. V praxi je to tak že upozorňovali na rúška iba ak vznikol hlúčik ľudí pri lanovke a akceptovali akýkoľvek toaletný papier cez nos a ústa. Ja osobne som mal pracovný respirátor FFP2 ktorý sa dáva poza hlavu a je tvrdený tým pádom som ho rýchlo vedel nasadiť v rukaviciach a ešte rýchlejšie zložiť.
Jedlo na svahu:
Je štandardne rovnako drahé ako bolo aj v minulosti a o niečo zdraželo ako všetko. Vládnu aj veľmi veľké rozdiely medzi lokalitami napríklad cibuľačka na ceste do Saint Martin za 9,50 € a v Courcheveli pri lanovke Signal za 24 €. Osobne to nepovažujem za zlé lebo pokiaľ vopcham týždňovú lyžovačku do 1200 € na osobu v najväčšom lyžiarskom stredisku na svete je to skrátka bez reptania a som maximálne spokojný.
Ubytovanie:
Hrôzostrašne ceny z reštaurácii na svahu kompenzujú ceny ubytovania ktoré bolo aj s poistením 220 € na osobu na 7 nocí. Komu by aj to bolo veľa môže si kúpiť vlastný apartmán za 250 000 € vo výmere 26 m2 ;-)
Lanovky:
Je to štandardné Francúzsko , čiže 90% lanoviek je odpojiteľných ale bez vyhrievania a bublín čo mne absolútne nevadí hlavne že sú rýchle a na rozdiel od talianska (Alta Badia) sú Francúzke lanovky nekonečné. 6-sedačka dĺžky 2900 m žiaden problém. Niekede su ešte klasické a aj veľmi dlhé vleky typu H. Konečne bola vymenená kabínka Platiéres 3 za novú sedačku radu MULTIX od POMY a na 700 m trase netreba vyzúvať lyže, zmenila aj meno na BOUQUETIN a zatraktívnila zjazdovku Aoulette. V Orele už funguje kabínková lanovka na CIME CARON od Doppelmayra radu D-LINE , ma veľmi pekné kabínky OMEGA V.
Taktiež bola postavená v Les Menuires nová kabínka od LEITNER s kabínami DIAMOND EVO na vrchol Masse. Lanovka nesie meno POINTE DE LA MASSE a je to lanovka ktorá nahradila 2 lanovky MASSE 1 a MASSE 2. Táto nová lanovka je vraj najrýchlejšia obežná jednolanová lanovka a premáva rýchlosťou 7 m/s čo je aj cítiť, má dĺžku cez 3000 m a pri jej výstavbe ustúpili 2 neodpojiteľné sedačky a kabínka MASSE 2 (Masse 1 bola ponechaná a normálne sa prevádzkuje). Zrušením hornej kabínky sa sektor stal trochu neatraktívny ale snáď to ešte nejakou 6-sedačkou vyriešia.
Celý týždeň bolo priemerne odstavených 12 lanoviek zo 180 kvôli nedostatku personálu a taktiež sa občas stalo že ak lanovka mala ísť o 9:40 tak išla až o 10:00. Celkovo si treba zvyknúť že i keď sa tu čas neposúva je tu o 8:20 ešte tma a o 17:00 vidno. Takže to že lanovky idú až od 9:00 nesúvisí nijako s francúzskou lenivosťou.
Zjazdovky:
Sú to štandardne dlhé a kvalitné trate ALE ich úprava neprebieha každý deň. Zvyčajne na striedačku čo sa netýka modrých tie sú upravené každý deň.
1. DEŇ:
Sme sa vybrali do Orelle cez Les Menuires a prvé čo nás prekvapilo bolo minimum ľudí. Boli sme zvyknutý na väčší nápor. V tejto časti netreba obísť zjazdovky 4 Vents, Allmands, Mont de la Chambre, Pluviometre, Jerusalem a prípadne až dole do Saint Martin čo je parádna oddychovka.
Jedli sme v Orelle kde som sa najedol aj s dezertom za 22 €
2.DEŇ:
Zvolili sme Courchevel, časť Praz a La Taniu kde sme išli cez Méribel. V tejto časti určite stoja za zmienku zjazdovky Pic Bleu, Folyeéres, Biché, Maduit, Biolay.
Jedlo bolo v reštaurácii BOUC BLANC nad La Tania kde sú primerané ceny a obed vyššiel okolo 25 €.
3.DEŇ:
Ráno sme sa rozhodli že pôjdeme do Val Thorens. Toto je najvyššie položené miesto a často tu býva horšie počasie ale taktiež sú tu veľmi pekné a dlhé zjazdovky čo mne najviac utkvelo v pamäti sú zjazdovky Genépi, Tetras, Tete Ronde, Blanchot, Plan de L´Eau. Jedlo tento krát vo Val Thorens kde bol asi najhorší pomer cena vs. kvalita.
4. DEŇ:
V tento deň sme na to išli z prudšia a lyžovali sme prevažne zjazdovky v Courcheveli z vrcholu Saulire ako M, Saulire, Suissess, Marmotes, Park City, CREUX, a následne sa presunuli do zadného Courchevelu označovaného ako Moriond alebo Courchevel 1650. Tú sú krásne modré zjazdovky a taktiež pekné a športové červené a naviac absolútne ĽUDOPRÁZDNO.
Energiu sme doplnili pri lanovke Signal v Courcheveli kde som si dal fantastickú cibuľačku ale za nie fantastických 24 €.
5.DEŇ:
To sme sa konečne rozhodli polyžovať "doma" V Méribel. Zjazdovky okolo lanovky Tougnette 2 sú takmer bezchybné. A tak sme sa venovali tomuto sektoru a síce Faon, Combe Tougnete, Face, Roc de Fer, Martre, Sittele, Dahu, Roc de Tougne, Teppes, Aoulette no a samozrejme MONT VALLON.
Jedli sme na ceste do Saint Martin sa prijemné ceny a veľmi dobrú kvalitu kde som strávil aj 2 dezerty.
6.DEŇ:
Ten nebol vobec oddychový akoby sa dalo čakať ale vybrali sme si to najlepšie z Méribel a Courchevel. Jedlo bolo opäť v zadnom Coucheveli ale tentokrát na vystupnej stanici kabínky ARIONDAZ.
Počasie:
6 dni absolútne AZÚRO a tak -5. Chcel som odfotiť mrak ale nebolo kde.
Mapa:
https://www.latania.co.uk/skiing/maps/2022/2022-3V...
Záver:
Nalyžovali sme 367 km za 6 dní (podľa iSKI Tracker) a sme spokojní, nie veľmi unavení a snáď v marci sme tu opäť. ;-)
V prípade že by vás niečo zaujímalo kľudne sa pýtajte rád zodpoviem.
Tak ako sľúbil pridávam report zo 7 návštevy Les Trois Vallées.....
Túto neistú sezónu ktorá aktuálne beží sme sa rozhodli že nebudeme absolútne nič plánovať a pôjdeme systémom Last Minute. Tak vzniklo v decembri Taliansko a tam sme si povedali že hádam by sme v januári kdesi ešte mohli vypadnúť. Rozhodnutie padlo 2.1.2022 a destinácia bola vybraná. Bulharsko a strediská Borovets a Bansko. Počasie sa však akosi čudne začalo vyvíjať a tak som len kukol v stredu 5.1.2022 ako to vyzerá vo FR. Predpoveď bola absolútne jasno. Takže aj voľba bola zmenená, veď je to v podstate rovnako ďaleko akurát nejdeš na Komárno ale na Bratislavu. Zmenili sme teda kurz na západ.
Objednal som apartmán v Meribel-Mottaret pre 8 ľudí ale obsadený bude 5-timi kvôli životnému priestoru. Štandardne na francúzsky spôsob bez stravy ale so skipasmi. Keďže to bola objednávka last minute ponúklo mi možnosť isť od pondelka a nie štandardne od soboty do soboty. Hovorím to bude paráda lebo budeme lyžovať v ľudoprázdnu
+ pokračovanie
Túto neistú sezónu ktorá aktuálne beží sme sa rozhodli že nebudeme absolútne nič plánovať a pôjdeme systémom Last Minute. Tak vzniklo v decembri Taliansko a tam sme si povedali že hádam by sme v januári kdesi ešte mohli vypadnúť. Rozhodnutie padlo 2.1.2022 a destinácia bola vybraná. Bulharsko a strediská Borovets a Bansko. Počasie sa však akosi čudne začalo vyvíjať a tak som len kukol v stredu 5.1.2022 ako to vyzerá vo FR. Predpoveď bola absolútne jasno. Takže aj voľba bola zmenená, veď je to v podstate rovnako ďaleko akurát nejdeš na Komárno ale na Bratislavu. Zmenili sme teda kurz na západ.
Objednal som apartmán v Meribel-Mottaret pre 8 ľudí ale obsadený bude 5-timi kvôli životnému priestoru. Štandardne na francúzsky spôsob bez stravy ale so skipasmi. Keďže to bola objednávka last minute ponúklo mi možnosť isť od pondelka a nie štandardne od soboty do soboty. Hovorím to bude paráda lebo budeme lyžovať v ľudoprázdnu
Áno tiež ma napadla tá legendárna veta keď som to písal ??? a dokonca ma 1 km zjazdu vyšiel 79 centov!
Len tu tie kilometre rýchlo pribúdajú a ani si to neuvedomuješ. A asi sa tu dobre lyžuje keď to isté zvládol môj temer 66 ročný otec.
No ale fakt je že Igor mal pravdu, veď koniec koncov nikto nechce zákazníka typu "strýko Držgroš"
Len tu tie kilometre rýchlo pribúdajú a ani si to neuvedomuješ. A asi sa tu dobre lyžuje keď to isté zvládol môj temer 66 ročný otec.
No ale fakt je že Igor mal pravdu, veď koniec koncov nikto nechce zákazníka typu "strýko Držgroš"
parádny report, akože úplne kompletka...??
"...nalyžovali sme 367 km za 6 dní..." toľko smradiť na zjazdovke... to by mal z teba Igor radosť...?
"...nalyžovali sme 367 km za 6 dní..." toľko smradiť na zjazdovke... to by mal z teba Igor radosť...?
@romanv:
Nie nerobil ale ja to stredisko poznám úplne naspamäť. Je to moje najobľúbenejšie a aj ten report som písal bez mapy v ruke. Ani sám neviem čím mi tak prirástlo k srdcu.....
Nie nerobil ale ja to stredisko poznám úplne naspamäť. Je to moje najobľúbenejšie a aj ten report som písal bez mapy v ruke. Ani sám neviem čím mi tak prirástlo k srdcu.....
Forum:
Francúzske strediská
12.01.2022 - 20:41
Čaute,
No akoby som začal. Report bude keď prídem.
Ale zopár veci prezradím.
Som tu 7-krát. Vlani sa vo Francúzsku nelyzovalo vôbec. Tento rok tu chýba základná klientela (Angličani) to spôsobuje minimum ľudí , ludoprazdno a menčester o 15:30 nie je žiadny problém.
Čo je cítiť chýba tu ten klasický život. Mne osobne to nechýba ale je to také iné.
Kontrola Covid passov prebieha náhodne pri rôznych lanovkach. Včera nikto , dnes ráno v Meribeli na Saulire express každý kus prešiel kontrolou. Stačí aj AG test kto nemá OP. Rúška treba na všetkých lanovkach, stačí Buffka.
Dôsledok poklesu zákazníkov má za následok odstavenie niektorých malo využívaných lanoviek "a la Jasná" čo mne osobne skrížilo plány lebo areál poznám naspamäť a týmito bočnými lanovkami som sa takmer všade dostal bez vyzuvania lyží (mimo kabinok). Len doplním že ak vylúčime velkokabinku Saulire ktorá má celosezonnu odstávku kvôli poruche tak tých nepodstatných je odstavených 13 zo 158. Niektoré sa striedajú ob deň.
Obed vyjde štandardne pre 4-och okolo 100-vky.
Takže všetkým čo sa nepáčia rady v jasnej a kde kade tak šup do auta a po 1600 km máte lyžiarsky orgazmus. ?
No akoby som začal. Report bude keď prídem.
Ale zopár veci prezradím.
Som tu 7-krát. Vlani sa vo Francúzsku nelyzovalo vôbec. Tento rok tu chýba základná klientela (Angličani) to spôsobuje minimum ľudí , ludoprazdno a menčester o 15:30 nie je žiadny problém.
Čo je cítiť chýba tu ten klasický život. Mne osobne to nechýba ale je to také iné.
Kontrola Covid passov prebieha náhodne pri rôznych lanovkach. Včera nikto , dnes ráno v Meribeli na Saulire express každý kus prešiel kontrolou. Stačí aj AG test kto nemá OP. Rúška treba na všetkých lanovkach, stačí Buffka.
Dôsledok poklesu zákazníkov má za následok odstavenie niektorých malo využívaných lanoviek "a la Jasná" čo mne osobne skrížilo plány lebo areál poznám naspamäť a týmito bočnými lanovkami som sa takmer všade dostal bez vyzuvania lyží (mimo kabinok). Len doplním že ak vylúčime velkokabinku Saulire ktorá má celosezonnu odstávku kvôli poruche tak tých nepodstatných je odstavených 13 zo 158. Niektoré sa striedajú ob deň.
Obed vyjde štandardne pre 4-och okolo 100-vky.
Takže všetkým čo sa nepáčia rady v jasnej a kde kade tak šup do auta a po 1600 km máte lyžiarsky orgazmus. ?
Čaute,
No akoby som začal. Report bude keď prídem.
Ale zopár veci prezradím.
Som tu 7-krát. Vlani sa vo Francúzsku nelyzovalo vôbec. Tento rok tu chýba základná klientela (Angličani) to spôsobuje minimum ľudí , ludoprazdno a menčester o 15:30 nie je žiadny problém.
Čo je cítiť chýba tu ten klasický život. Mne osobne to nechýba ale je to také iné.
Kontrola Covid passov prebieha náhodne pri rôznych lanovkach. Včera nikto , dnes ráno v Meribeli na Saulire express každý kus prešiel kontrolou. Stačí aj AG test kto nemá OP. Rúška treba na všetkých lanovkach, stačí Buffka.
Dôsledok poklesu zákazníkov má za následok odstavenie niektorých malo využívaných lanoviek "a la Jasná" čo mne osobne skrížilo plány lebo areál poznám naspamäť a týmito bočnými lanovkami som sa takmer všade dostal bez vyzuvania lyží (mimo kabinok). Len doplním že ak vylúčime velkokabinku Saulire ktorá má celosezonnu odstávku kvôli poruche tak tých nepodstatných je odstavených 13 zo 158. Niektoré sa striedajú ob deň.
+ pokračovanie
No akoby som začal. Report bude keď prídem.
Ale zopár veci prezradím.
Som tu 7-krát. Vlani sa vo Francúzsku nelyzovalo vôbec. Tento rok tu chýba základná klientela (Angličani) to spôsobuje minimum ľudí , ludoprazdno a menčester o 15:30 nie je žiadny problém.
Čo je cítiť chýba tu ten klasický život. Mne osobne to nechýba ale je to také iné.
Kontrola Covid passov prebieha náhodne pri rôznych lanovkach. Včera nikto , dnes ráno v Meribeli na Saulire express každý kus prešiel kontrolou. Stačí aj AG test kto nemá OP. Rúška treba na všetkých lanovkach, stačí Buffka.
Dôsledok poklesu zákazníkov má za následok odstavenie niektorých malo využívaných lanoviek "a la Jasná" čo mne osobne skrížilo plány lebo areál poznám naspamäť a týmito bočnými lanovkami som sa takmer všade dostal bez vyzuvania lyží (mimo kabinok). Len doplním že ak vylúčime velkokabinku Saulire ktorá má celosezonnu odstávku kvôli poruche tak tých nepodstatných je odstavených 13 zo 158. Niektoré sa striedajú ob deň.
Forum:
Francúzske strediská
22.12.2020 - 12:40
Nielen ze nekonci ale vo Valais otvaraju aj restauracie a to aj v interieri lebo maju dobru pandemicku situaciu. @nerxo nevidel by som to tak cierne s lyzovackou.
Švýcarsko s lyžováním nekončí. Akorát je pěkné svinstvo jakým způsobem nám to media podají. https://snow.cz/clanek/6229-komentar-jak-svycarsko...
Forum:
Francúzske strediská
13.05.2020 - 09:04
Let na lyžiach z Mont Blancu kuk: http://player.vimeo.com/video/36398302
Forum:
Francúzske strediská
19.01.2020 - 22:35
Forum:
Francúzske strediská
31.12.2019 - 21:09
Keď našincovi zíde na um lyžovačka vo Francúzsku, pravdepodobne si najskôr vybaví oblasti ako Val Thorens, Courchevel, Chamonix či Val d’Isère.
Predsa len, zo Slovenska je to už veľmi ďaleko a ak sa už máme vydať týmto smerom, malo by to stáť za to.
Z talianskeho Turína, kde som vtedy študoval, je to však do Serre Chevalier menej ako 2 hodiny, aj keď výber bol ťažký, v podobnej vzdialenosti sa totiž ponúkali aj také chuťovky, ako napr. Val Thorens či Les Deux Alpes.
Serre Chevalier je však najmä samotnými Francúzmi veľmi obľúbeným strediskom. S celkovou dĺžkou zjazdoviek 250km (vo výške 1200-2800m) sa automaticky zaraďuje medzi najväčšie strediská, aj keď vo Francúzsku má v tomto smere mimoriadnu konkurenciu. Nachádza sa v národnom parku Écrins a ponúka aj výhľady na najvyšší masív tejto časti Álp, Barre des Écrins (4102m).
Pridal som odkaz na mapu strediska, nech si môžete pozrieť, o čom píšem:
https://www.serre-chevalier.com/UserFiles/File/PLA...
Bývali sme hneď pri lanovkách vo Villeneuve/La Salle-les-Alpes v centrálnej časti strediska - logisticky bezchybné.
Navštívili sme ho v zlatom týždni okolo Silvestra 2018, čo bolo mierne na škodu.
Nevýhody spočívali v mierne horších podmienkach - v tomto termíne ešte nebolo dosť prírodného snehu a najmä dlhé strmé zjazdovky - “talabfahrty” v dolnej polovici strediska tým veľmi utrpeli.
Severná orientácia svahov v kombinácii s tenšou vrstvou umelého snehu a vysokými teplotami z predošlých dní si vyžiadali svoju daň.
Umelý sneh dovtedy zrejme cez deň mäkkol a v noci mrzol na ľad, lyžovalo sa na tom len ťažko, okamžite sa to vyšúchalo na ľadovú platňu a bol to skôr boj s rovnováhou.
Vyhľadávali sme preto vyššie polohy, kedy sa len dalo.
Som si však takmer istý, že v lepších podmienkach by sa zjazdovky v dolnej časti stali mojimi favoritmi. Predsa len, exkluzívne 4-6 kilometrové čierne v krásnom lese nemôžu byť zlé.
Druhá nevýhoda boli davy ľudí spojené s exponovaným termínom - v miestnych potravinách sa takmer nedalo pohnúť.
Našťastie, stredisko je tak veľké, že bokom od nosných miest sa dali nájsť aj prázdnejšie lanovky.
V časti strediska nad obcou Le Monêtier-les-Bains, ktorá je známa kúpeľmi, je množstvo dobrých zjazdoviek. Odporúčam tie v kotli pod Cibouit, ale s viac snehom budú skvelé aj tie v lese a hore na Yret.
Jazda dlhočiznou fixnou trojsedačkou na najvyšší bod strediska (2800m) pod vrcholom Yret trvá až 17 minút (asi svetový rekord), takže sem choďte radšej oddychovať ku koncu dňa. Výhľady však hľadajte skôr na sedlách Cucumelle a Mea.
V centrálnej časti sme točili najmä skvelé zjazdovky - červenú, hore širokú Cucumelle a čierne na vrchu Eychauda.
Ďalšie dobré miesta sú zjazdovky/freeride pod Clot Gauthier a Serre Chevalier, trasa sa dá vyberať spomedzi množstva “couloirs”.
Pre menej zručných lyžiarov je ideálna oblasť v krásnom údolí medzi Fréjus a sedlom Col Mea so skvelými širokými modrými a zelenými zjazdovkami a tiež vleky nad Grand Alpe, kde sme sa točili posledný deň (na ne jediné sa až tak nečakalo).
Posledný deň ráno sme na naše nemilé prekvapenie zistili, že prakticky všetko nad pásmom lesa (pol strediska) dnes nebude premávať kvôli silnému vetru.
Išli sme do toho aj tak (keď už sme tu), ale tie davy ľudí sa zrazu nemali kam rozptýliť.
Vystáli sme 30 min. rad na jedinú lanovku, ktorá v ten deň z Villeneuve premávala.
Vo väčšine centrálnej časti strediska nás počas celého dňa čakalo presne to isté, tak sme sa len snažili trafiť najmenej preplnené lanovky.
Do časti okolo vrchu Prorel nad mestom Briançon sme sa tak napokon ani nedostali.
Vplyvom počasia a našej zostavy som zďaleka nestihol prejsť všetko, ale určite dosť na to, aby som si urobil názor.
Do “Serre Che” je treba ísť za dobrých podmienok vo februári či marci a mimo prázdnin. Vtedy sa vyrovná najlepším na svete.
Osobitne musím vyzdvihnúť špecialitu strediska v podobe ultradlhých zelených “routes” - kľukatých zjazdoviek do údolia, ideálnych na posledné jazdy, často s krásnym výhľadom.
Zaujímavosť - pre pamätníkov starého “vajca” na Otupnom v Jasnej. Kabínky Aravet a Fréjus sú presne také isté, iba nie sú červené. Lenže Fréjus ide terénom, pri ktorom by som rozhodne preferoval lanovku novšieho dáta.
Je tu aj veľa klasických vlekov poma, ktoré dobre poznáme z našich svahov, keďže slovenská Tatrapoma má licenciu práve od Francúzov.
Gastronómia na svahu - treba si len dobre vybrať, dajú sa tu nájsť lepšie i horšie reštaurácie/bufety. Odporúčam tú na Serre Ratier, kam sme zablúdili, keď nás omrzela predstava zaradiť sa na koniec obrovskej guče ľudí na vedľajšej sedačke, a ešte jednu na Fréjus, kvôli ich terase.
Bonus na záver - La Grave
Ošumelá horská obec v tieni zlovestnej La Meije, mekka freeriderov, ktorá sa však bojí o prežitie, lebo turistov je málo.
Keď stojíte v La Grave, máte nad sebou obrovský masív vrcholu La Meije (3984m), spoza ktorého vykukne slnko len na pár minút denne, aby osvietilo vŕšok, na ktorom stojí miestny kostol. Krásna symbolika - som si istý, že to tam postavili schválne.
Je tu preto mimoriadna zima a len to umocňuje úžasné genius loci tohto zvláštneho miesta.
Jedinečné je najmä to prevýšenie - z 1500 na 3984m. Pridáva k tomu “temnota” z neustáleho tieňa obrovskej hory a dva krásne ľadovce vysoko nad nami.
Ten záber sa udomácnil na pozadí môjho telefónu.
Prirovnať to môžem k pohľadu na Eiger od Grindelwaldu alebo u nás na Malý Kežmarský štít od Zeleného plesa.
Z La Grave ide jediná lanovka, podobnú nájdete málokde. Má skupiny po 5 malých kabín, spojených lanom. Občas na ňu nasadne osamelý vyznávač lyžovania vo voľnom teréne alebo pár turistov, ale v strede týždňa tu takmer nikoho niet. Aj ulica je prázdna. Nádherné miesto, ale ledva na seba zarobí.
Zjazdovky tu nenájdete, každý, kto sa pustí do voľného terénu by mal byť špičkový lyžiar a občas aj horolezec. Večerné rozhovory týchto maníkov v miestnych krčmách musia stáť za to.
Nájdite si niektorý z mnohých krátkych filmov či videí o La Grave a dozviete sa o ich svete viac.
Cesta do La Grave a späť nás previedla cez krásne údolie a priesmyk Col du Lautaret, z ktorého vedie odbočka na slávny Col du Galibier (v zime uzavretý). Týmito miestami viedla aj jedna z tohtoročných horských etáp Tour de France do Valloire.
Hore na ľadovci by však mal byť jeden vlek a priama ratraková linka do susedného Les 2 Alpes, ktoré je opakom La Grave - obrovským ľadovcovým strediskom. Stretávajú sa v obdivuhodných 3534m.
Ísť hore sme nestíhali - hádam nabudúce.
Ceny: 9/10 - Francúzsko má tradične skvelý pomer cena/výkon, na ubytovaní sa dá ušetriť a lístky na 250km zjazdoviek (top sezóna - deň - 51.50€) nie sú oveľa drahšie napr. od Stuhlecku (46€) či Jasnej
Príroda: 8/10 - Pekné, ale málokedy výnimočné. La Grave a okolie je však osobitná kapitola, tam dávam aj 9.5/10
Atmosféra: 7/10 - Ak by som stihol navštíviť mesto Briançon a ďalšie, možno nájdem dôvod pridať, inak tu ale chýba niečo špeciálne, čo cítime napr. v Kitzbüheli, Val Gardene či Chamonix. La Grave je ale špeciálne.
Lyžovačka: 8/10 - Ak by som zažil lepšie podmienky, určite som štedrejší, oceňujem však pestrú paletu zjazdoviek všetkých náročností, dobre rozloženú po celom stredisku a parádny freeride
Vybavenosť: 8/10 - Väčšinu nosných miest obsluhujú nové, rýchle lanovky, nájdeme tu však aj štýlové artefakty tesne pred dožitím. V rámci služieb si treba dobre vybrať a vyhnúť sa horším podnikom či ubytovaniu (aj také tu sú).
Výlet sa uskutočnil počas 5 dní na prelome rokov 2018/2019.
Predsa len, zo Slovenska je to už veľmi ďaleko a ak sa už máme vydať týmto smerom, malo by to stáť za to.
Z talianskeho Turína, kde som vtedy študoval, je to však do Serre Chevalier menej ako 2 hodiny, aj keď výber bol ťažký, v podobnej vzdialenosti sa totiž ponúkali aj také chuťovky, ako napr. Val Thorens či Les Deux Alpes.
Serre Chevalier je však najmä samotnými Francúzmi veľmi obľúbeným strediskom. S celkovou dĺžkou zjazdoviek 250km (vo výške 1200-2800m) sa automaticky zaraďuje medzi najväčšie strediská, aj keď vo Francúzsku má v tomto smere mimoriadnu konkurenciu. Nachádza sa v národnom parku Écrins a ponúka aj výhľady na najvyšší masív tejto časti Álp, Barre des Écrins (4102m).
Pridal som odkaz na mapu strediska, nech si môžete pozrieť, o čom píšem:
https://www.serre-chevalier.com/UserFiles/File/PLA...
Bývali sme hneď pri lanovkách vo Villeneuve/La Salle-les-Alpes v centrálnej časti strediska - logisticky bezchybné.
Navštívili sme ho v zlatom týždni okolo Silvestra 2018, čo bolo mierne na škodu.
Nevýhody spočívali v mierne horších podmienkach - v tomto termíne ešte nebolo dosť prírodného snehu a najmä dlhé strmé zjazdovky - “talabfahrty” v dolnej polovici strediska tým veľmi utrpeli.
Severná orientácia svahov v kombinácii s tenšou vrstvou umelého snehu a vysokými teplotami z predošlých dní si vyžiadali svoju daň.
Umelý sneh dovtedy zrejme cez deň mäkkol a v noci mrzol na ľad, lyžovalo sa na tom len ťažko, okamžite sa to vyšúchalo na ľadovú platňu a bol to skôr boj s rovnováhou.
Vyhľadávali sme preto vyššie polohy, kedy sa len dalo.
Som si však takmer istý, že v lepších podmienkach by sa zjazdovky v dolnej časti stali mojimi favoritmi. Predsa len, exkluzívne 4-6 kilometrové čierne v krásnom lese nemôžu byť zlé.
Druhá nevýhoda boli davy ľudí spojené s exponovaným termínom - v miestnych potravinách sa takmer nedalo pohnúť.
Našťastie, stredisko je tak veľké, že bokom od nosných miest sa dali nájsť aj prázdnejšie lanovky.
V časti strediska nad obcou Le Monêtier-les-Bains, ktorá je známa kúpeľmi, je množstvo dobrých zjazdoviek. Odporúčam tie v kotli pod Cibouit, ale s viac snehom budú skvelé aj tie v lese a hore na Yret.
Jazda dlhočiznou fixnou trojsedačkou na najvyšší bod strediska (2800m) pod vrcholom Yret trvá až 17 minút (asi svetový rekord), takže sem choďte radšej oddychovať ku koncu dňa. Výhľady však hľadajte skôr na sedlách Cucumelle a Mea.
V centrálnej časti sme točili najmä skvelé zjazdovky - červenú, hore širokú Cucumelle a čierne na vrchu Eychauda.
Ďalšie dobré miesta sú zjazdovky/freeride pod Clot Gauthier a Serre Chevalier, trasa sa dá vyberať spomedzi množstva “couloirs”.
Pre menej zručných lyžiarov je ideálna oblasť v krásnom údolí medzi Fréjus a sedlom Col Mea so skvelými širokými modrými a zelenými zjazdovkami a tiež vleky nad Grand Alpe, kde sme sa točili posledný deň (na ne jediné sa až tak nečakalo).
Posledný deň ráno sme na naše nemilé prekvapenie zistili, že prakticky všetko nad pásmom lesa (pol strediska) dnes nebude premávať kvôli silnému vetru.
Išli sme do toho aj tak (keď už sme tu), ale tie davy ľudí sa zrazu nemali kam rozptýliť.
Vystáli sme 30 min. rad na jedinú lanovku, ktorá v ten deň z Villeneuve premávala.
Vo väčšine centrálnej časti strediska nás počas celého dňa čakalo presne to isté, tak sme sa len snažili trafiť najmenej preplnené lanovky.
Do časti okolo vrchu Prorel nad mestom Briançon sme sa tak napokon ani nedostali.
Vplyvom počasia a našej zostavy som zďaleka nestihol prejsť všetko, ale určite dosť na to, aby som si urobil názor.
Do “Serre Che” je treba ísť za dobrých podmienok vo februári či marci a mimo prázdnin. Vtedy sa vyrovná najlepším na svete.
Osobitne musím vyzdvihnúť špecialitu strediska v podobe ultradlhých zelených “routes” - kľukatých zjazdoviek do údolia, ideálnych na posledné jazdy, často s krásnym výhľadom.
Zaujímavosť - pre pamätníkov starého “vajca” na Otupnom v Jasnej. Kabínky Aravet a Fréjus sú presne také isté, iba nie sú červené. Lenže Fréjus ide terénom, pri ktorom by som rozhodne preferoval lanovku novšieho dáta.
Je tu aj veľa klasických vlekov poma, ktoré dobre poznáme z našich svahov, keďže slovenská Tatrapoma má licenciu práve od Francúzov.
Gastronómia na svahu - treba si len dobre vybrať, dajú sa tu nájsť lepšie i horšie reštaurácie/bufety. Odporúčam tú na Serre Ratier, kam sme zablúdili, keď nás omrzela predstava zaradiť sa na koniec obrovskej guče ľudí na vedľajšej sedačke, a ešte jednu na Fréjus, kvôli ich terase.
Bonus na záver - La Grave
Ošumelá horská obec v tieni zlovestnej La Meije, mekka freeriderov, ktorá sa však bojí o prežitie, lebo turistov je málo.
Keď stojíte v La Grave, máte nad sebou obrovský masív vrcholu La Meije (3984m), spoza ktorého vykukne slnko len na pár minút denne, aby osvietilo vŕšok, na ktorom stojí miestny kostol. Krásna symbolika - som si istý, že to tam postavili schválne.
Je tu preto mimoriadna zima a len to umocňuje úžasné genius loci tohto zvláštneho miesta.
Jedinečné je najmä to prevýšenie - z 1500 na 3984m. Pridáva k tomu “temnota” z neustáleho tieňa obrovskej hory a dva krásne ľadovce vysoko nad nami.
Ten záber sa udomácnil na pozadí môjho telefónu.
Prirovnať to môžem k pohľadu na Eiger od Grindelwaldu alebo u nás na Malý Kežmarský štít od Zeleného plesa.
Z La Grave ide jediná lanovka, podobnú nájdete málokde. Má skupiny po 5 malých kabín, spojených lanom. Občas na ňu nasadne osamelý vyznávač lyžovania vo voľnom teréne alebo pár turistov, ale v strede týždňa tu takmer nikoho niet. Aj ulica je prázdna. Nádherné miesto, ale ledva na seba zarobí.
Zjazdovky tu nenájdete, každý, kto sa pustí do voľného terénu by mal byť špičkový lyžiar a občas aj horolezec. Večerné rozhovory týchto maníkov v miestnych krčmách musia stáť za to.
Nájdite si niektorý z mnohých krátkych filmov či videí o La Grave a dozviete sa o ich svete viac.
Cesta do La Grave a späť nás previedla cez krásne údolie a priesmyk Col du Lautaret, z ktorého vedie odbočka na slávny Col du Galibier (v zime uzavretý). Týmito miestami viedla aj jedna z tohtoročných horských etáp Tour de France do Valloire.
Hore na ľadovci by však mal byť jeden vlek a priama ratraková linka do susedného Les 2 Alpes, ktoré je opakom La Grave - obrovským ľadovcovým strediskom. Stretávajú sa v obdivuhodných 3534m.
Ísť hore sme nestíhali - hádam nabudúce.
Ceny: 9/10 - Francúzsko má tradične skvelý pomer cena/výkon, na ubytovaní sa dá ušetriť a lístky na 250km zjazdoviek (top sezóna - deň - 51.50€) nie sú oveľa drahšie napr. od Stuhlecku (46€) či Jasnej
Príroda: 8/10 - Pekné, ale málokedy výnimočné. La Grave a okolie je však osobitná kapitola, tam dávam aj 9.5/10
Atmosféra: 7/10 - Ak by som stihol navštíviť mesto Briançon a ďalšie, možno nájdem dôvod pridať, inak tu ale chýba niečo špeciálne, čo cítime napr. v Kitzbüheli, Val Gardene či Chamonix. La Grave je ale špeciálne.
Lyžovačka: 8/10 - Ak by som zažil lepšie podmienky, určite som štedrejší, oceňujem však pestrú paletu zjazdoviek všetkých náročností, dobre rozloženú po celom stredisku a parádny freeride
Vybavenosť: 8/10 - Väčšinu nosných miest obsluhujú nové, rýchle lanovky, nájdeme tu však aj štýlové artefakty tesne pred dožitím. V rámci služieb si treba dobre vybrať a vyhnúť sa horším podnikom či ubytovaniu (aj také tu sú).
Výlet sa uskutočnil počas 5 dní na prelome rokov 2018/2019.
Keď našincovi zíde na um lyžovačka vo Francúzsku, pravdepodobne si najskôr vybaví oblasti ako Val Thorens, Courchevel, Chamonix či Val d’Isère.
Predsa len, zo Slovenska je to už veľmi ďaleko a ak sa už máme vydať týmto smerom, malo by to stáť za to.
Z talianskeho Turína, kde som vtedy študoval, je to však do Serre Chevalier menej ako 2 hodiny, aj keď výber bol ťažký, v podobnej vzdialenosti sa totiž ponúkali aj také chuťovky, ako napr. Val Thorens či Les Deux Alpes.
Serre Chevalier je však najmä samotnými Francúzmi veľmi obľúbeným strediskom. S celkovou dĺžkou zjazdoviek 250km (vo výške 1200-2800m) sa automaticky zaraďuje medzi najväčšie strediská, aj keď vo Francúzsku má v tomto smere mimoriadnu konkurenciu. Nachádza sa v národnom parku Écrins a ponúka aj výhľady na najvyšší masív tejto časti Álp, Barre des Écrins (4102m).
Pridal som odkaz na mapu strediska, nech si môžete pozrieť, o čom píšem:
https://www.serre-chevalier.com/UserFiles/File/PLAN-serre%20che%202019-petite-def.pdf
Bývali
+ pokračovanie
Predsa len, zo Slovenska je to už veľmi ďaleko a ak sa už máme vydať týmto smerom, malo by to stáť za to.
Z talianskeho Turína, kde som vtedy študoval, je to však do Serre Chevalier menej ako 2 hodiny, aj keď výber bol ťažký, v podobnej vzdialenosti sa totiž ponúkali aj také chuťovky, ako napr. Val Thorens či Les Deux Alpes.
Serre Chevalier je však najmä samotnými Francúzmi veľmi obľúbeným strediskom. S celkovou dĺžkou zjazdoviek 250km (vo výške 1200-2800m) sa automaticky zaraďuje medzi najväčšie strediská, aj keď vo Francúzsku má v tomto smere mimoriadnu konkurenciu. Nachádza sa v národnom parku Écrins a ponúka aj výhľady na najvyšší masív tejto časti Álp, Barre des Écrins (4102m).
Pridal som odkaz na mapu strediska, nech si môžete pozrieť, o čom píšem:
https://www.serre-chevalier.com/UserFiles/File/PLAN-serre%20che%202019-petite-def.pdf
Bývali
Forum:
Francúzske strediská
29.03.2019 - 18:50
dneska sme chceli zevlovat po meste, nieco nakupit, spacirka k ladovcu a priprava na cestu spet na vychodne pobrezie.. v meste ale padol navrh ze sme neboli na grands montets, vieme ale preco, minuly rok zhorela medzistanica a nedavno a pokazila kabina bochard takze prevadzka nic moc, aj cena skipasu je nizka... nakoniec ale nahodny znamy xcel ist zajazdit tak sme zabehli na chvilku zase do contamines.. od 1 poobede 30.8e, jarna lyzba, off bolo maslo, ale aj tvde pisty nebol problem najst.. sme koncili tesne po 4 dojazdom az dolu..
Forum:
Francúzske strediská
26.03.2019 - 19:30
dnes sme nakoniec skoncili v les contamines.. je to vlastne 'za rohom' mt blancu, po ceste do megeve a na kruhaci sme to stocili tam, bolo ale dost chladno, uplne ine ako fcera v le tour.. da sa povedat ze somsi uz roky tak dobre nezajazdil na pistach ktore boli uplne super s meniacim sa reliefom, nazov ciernej tobogan doslova vystihoval hornu cast zjazdovky, fakt by som vam to prial zazit, prirodny sneh, rychle hacka aj odpojitelne sedacky, fsade dookola krasne tereny.. inak celodenny 40.6, pre rodiny 2dospleli+2deti do 15r 133.6e a tak.. zajtra mozno verbiiir, midi dnes rano horna cast nesla pre silny vietor a dlhsie viac nesnezilo a uz druhy tyzden je teplo..
Forum:
Francúzske strediská
25.03.2019 - 16:11
dnes rano boli v samorine polomraky a tak sme chvilu cakali a nakoniec zamierili az do le tour, a dobre sme spravili.. aj pisty aj volne tereny ktore potom pustili boli fajn, nie take vytopene ako fcera flegere, aj kamos bol spokojny a nehundral ') .. je tam sice viac vlekov zato obsluhuju vela peknych terenov s vyhladom na ladovec argentiere.. druha cast strediska je valorcine, kde su aj lesne useky zjazdoviek s vyhladom na nadrz emosson..
Nacitavam...